Jakie obrazy ukazane są w poszczególnych wersach trenu VIII Jana Kochanowskiego?
Obraz ukazany w wersach 1-4
Obraz ukazany w wersach 5-10
Obraz ukazany w wersach 11-14

TREŚĆ TRENU:

Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim,
Moja droga Orszulo, tym zniknieniem swoim.
Pełno nas, a jakoby nikogo nie było:
Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło.
Tyś za wszytki mówiła, za wszytki śpiewała,
Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała.
Nie dopuściłaś nigdy matce sie frasować
Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować:
To tego, to owego wdzięcznie obłapiając
I onym swym uciesznym śmiechem zabawiając.
Teraz wszytko umilkło, szczere pustki w domu,
Nie masz zabawki, nie masz rośmiać sie nikomu;
Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje,
A serce swej pociechy darmo upatruje.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-10T20:45:22+01:00
1-4: Bez Urszuli dom jest pusty - wg Kochanowskiego (mimo, że mieszka w nim kilka osób)
5-10 Kochanowski mówi, że dzięki Urszuli w domu zawsze się coś działo (Słychać było jej śpiew, biegała po domu, zawsze zwracała na siebie uwagę rodziców, wszystkich bawiła swym śmiechem)
11-14 Pusty, cichy dom - nie ma już Urszulki, więc nie ma sie kto śmiać, bawić się
66 4 66
2010-03-10T20:46:08+01:00
1-4 obraz odejścia ukochanej córki Urszuli ( ok2,5 roku) wielka rozpacz
5-10 obraz kiedy to Urszula jako miłe i energiczne dziecko wnosiła życie do tego domu z każdym sie bawiąc i usmiechając serdecznie nikomu krzywdy nie czyniąc
11-14 obraz kiedy dom przepełnia pustka i rozpacz po odejściu tego niezwykłego dziecka

;)
52 4 52