1. Oblicz stężenie molowe roztworu zawierającego 6 moli substancji w 2 dm³ roztworu.

2. W 150 cm³ roztworu znajduje się 50g chlorku wapnia (CaCl₂). Oblicz stężenie molowe.

3. Ile gramów NaCl otrzymamy po odparowaniu do sucha 100cm³ 0,5 molowego roztworu?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-10T21:16:11+01:00
1.
Cmol=?
n=6moli
Vr=2dm3

Cmol=n/Vr=6moli/2dm3=3mol/dm3

2.
mCaCl2=50g
Vr=150cm3=0,15dm3
MCaCl2=40g/mol+2*35,5g/mol=111g/mol

n=m/M=50g/111g/mol=0,45mola
Cmol=n/Vr=0,45mola/0,15dm3=3mol/dm3

3.
mNaCl=?
Vr=100cm3=0,1dm3
Cmol=0,5mol/dm3
MCaCl2=58,5g/mol
Cmol=n/Vr, n=Cmol*Vr=0,5mol/dm3*0,1dm3=0,05mola

n=m/M, mNaCl=n*M= 0,05mola*58,5g/mol=2,9g

2 3 2
2010-03-10T21:23:45+01:00
1. Oblicz stężenie molowe roztworu zawierającego 6 moli substancji w 2 dm³ roztworu.

ze wzoru na stezenie molowe wiemy ze jest to stosunek liczby moli do objetosci roztworu
Cm=n(liczba moli)/v(dm3)
Cm=6mol/2dm3=3mol/dm3

stezenie molowe wynosi 3mol/dm3

2. W 150 cm³ roztworu znajduje się 50g chlorku wapnia (CaCl₂). Oblicz stężenie molowe.
1 mol CaCl2 ma mase 111gram/mol
X mol ma mase 50 gram
teraz zamieniamy cm3 na dm3 150cm3=0.15dm3
0.45mola
Cm=0.45/0.15=3mol/dm3
3. Ile gramów NaCl otrzymamy po odparowaniu do sucha 100cm³ 0,5 molowego roztworu?
stezenie molowe okresla nam ile jest moli substancji w 1dm3 czyli 1000cm3 roztworu
z tego mozemy ulozyc proporcje:
0.5mol-------1000cm3
Xmol---------100cm3
X=0.05 mola

1mol ma mase-----58.5grama
0.05moila--------x gram
x=2.92grama


moglam pomylic sie w obliczaniu masy molowej dlatego lepiej sprawdz i jak co to podstaw inne liczby:)
pozdrawiam:)
2 2 2