Mam taki temat Wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalne.[trzeba obliczyc proporcajami]

1. Na okno o szerokości 2,5m potrzeba 4m firanki. Ile metrów firanki potrzeba na oknko o szerokości 4m?[

2.światło w ciągu czterech sekund pokonuje drogę 12 x 10 do potęgi piątej. W jakim czasie pokona drogę 15 x 10 do pot. piątej? Oblicz prędkość światła.

3.Statek przepłynął 18 km między dwiema przystaniami w ciągu 2h 15 min. Ile kilometrów przepłynie statek w tych samych warunkach w ciągu 1,5h?
PROSZE O POMOC

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-10T21:11:21+01:00
1.
2,5m->4m
4m->x
2,5x=16
x=6,4m

2.
2*10⁵->4s
15*10⁵->x

2*10⁵x=4*15*10⁵
x=30

3.
18km->135min
x->90min
135x=1620
x=12
2010-03-10T21:16:45+01:00
A)
2,5 - 4
4 - x
x=(4*4)/2,5=16/2,5=6,4

b)
4 - 12*10^5
x - 15*10^5
x=(4*15*10^5)/12*10^5=po skróceniu (4*15)/12=5

c)
2h 15min=2,25h 1h 30min= 1,5h

18 - 2,25
x - 1,5
x= (1,5*18)/2,25=27/2,25=12
2010-03-10T21:21:13+01:00
1]
2,5:4=4:x
: zastąp kreska ułamkową
2]
4:12×10⁵=x:15×10⁵
12×10⁵x=4×15×10⁵
12×10⁵x=60×10⁵
x=60×10⁵:12×10⁵
x=5
w ciągu 5 sekund
w ciagu 4 sekund pokonuje 1200 000m
w ciagu 1 s pokonuje 300 000m
predkosc światła:
300 000m/s
zad.3]
2h15min=2,25h

18km:2,25
x km:1,5

2,25x=18×1,5
2,25x=27
x=12
w ciagu pół godz, pokona 12 km