Odpowiedzi

2009-10-23T23:35:05+02:00
Zakonczony kropka -cz. oznajmujacy
zakonczony wyraz okreslajacy na by to cz.przypuszczajacy
1 5 1
  • Użytkownik Zadane
2009-10-23T23:39:33+02:00
tryb oznajmujacy np piszę

Tryb przypuszczający wyraża niepewność mówcy co do faktu zaistnienia czynności. Do tworzenia trybu przypuszczającego używa się końcówki -by.

Końcówka -by ulega odmianie, w zależności od osoby:

* 1 osoba: lp -bym; lm -byśmy
* 2 osoba: lp -byś; lm -byście
* 3 osoba: lp -by; lm -by

np. Gdybyś poszedł do pracy, mielibyśmy pieniądze.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-24T00:13:29+02:00
W naszym jezyku tryb oznajmujący może wystąpić w czterech czasach: teraźniejszym, przeszłym, przyszłym i zaprzeszłym.Choc ten ostatni jest rzadko uzywany.W trybie oznajmującym mówca podaje wykonywaną czynność jako istniejącą albo mysli że jest ona istniejąca.
Tryb przypuszczający wyraża niepewność mowiacego co do faktu zaistnienia czynności,do tworzenia tego trybu używa się końcówki -by. Np gdyby,znalazłby,moglibyście itd.
1 5 1