Książki Ali stoją na trzech półkach. Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej. N na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej. Ile książek ma Ala?

2

Odpowiedzi

2010-03-11T14:34:25+01:00


Proszę bardzo
Mamy:
x - ilość książek na I półce
y - ilość książek na II półce
z - ilość książek na III półce
y+15=x --Na drugiej półce jest 15 książek mniej niż na pierwszej
y=2z --2 razy więcej niż na trzeciej
x+z = 2y-- Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej.


szukane:

Ile książek ma Ala ?
Rozwiązanie:
x = 2z + 15
x+z = 4z
x = 2z +15
x= 3z
3z= 2z + 15
z=15
x= 45
y = 30
45 + 30+15 = 90
Odp: Ala ma 90 książek.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-11T15:33:00+01:00
X - książki na I półce -
x - 15 - książki na II półce -
0,5 (x - 15) - książki na III półce

x + 0,5 (x - 15) = 2 (x - 15)
x + 0,5x - 7,5 = 2x - 30
1,5x - 7,5 = 2x - 30
22,5 = 0,5x
x= 45-na I półce

x-15=30-na II półce

0,5*(45-15)=0,5*30=15-na III półce

45+30+15=90

Odp.: Ala ma 90 książek.
1 5 1