Odpowiedzi

2010-03-11T18:57:16+01:00
Glony odgrywają w przyrodzie ogromną rolę, gdyż:

- produkują we wszystkich morzach świata prawie trzecią część całej podwodnej roślinności, są praktycznie jedynymi producentami materii organicznej w wodach, które stanowią 70% powierzchni naszego globu, będącą pokarmem d la wodnych zwierząt roślinożernych, przez co stanowią ważne ogniwo producentów w łańcuchu pokarmowym,,

- stanowią pokarm dla innych organizmów (również dla ludzi), są

niezbędne dla wielu ryb, np. glonojadów.

- mają decydujący wpływ na klimat Ziemi. Wzbogacając zbiorniki wodne w tlen wykorzystywany przez zwierzęta stanowią dużą część fotosyntezujących organizmów. Gdyby nagle przestały istnieć w ciągu 25 lat przybyłoby dwukrotnie dwutlenku węgla, co spowodowałoby totalną katastrofę ekologiczną. Taka katastrofa z ich winy w historii Ziemi miała już miejsce dwukrotnie,

- regulują dostęp światła słonecznego dla organizmów wodnych,

- wchodzą w skład porostów, a także można je spotkać w ciele niektórych zwierząt np. pierwotniaków,

- uczestniczą w procesach tworzenia i rozpadu skał,

- biorą udział w krążeniu pierwiastków w przyrodzie np. węgla i tlenu,

- są ważnym składnikiem planktonu.



Glony pełnią następujące role w gospodarce człowieka:

- mogą być pokarmem. Dla ludzi są uznawane za przysmak (szczególnie krasnorosty i brunatnice), a jednocześnie są źródłem witamin, jodu, boru, miedzi, soli potasowych i sodowych. Wykorzystuje się je jako pokarm w gospodarce rybnej i hodowli zwierząt (listownica, morszczyn),

- napowietrzają, mineralizują, a jako nawóz wzbogacają glebę w próchnicę,

- są stosowane w medycynie do produkcji:

· waty alginowej (brunatnice),

· ziół zawierających jod (morszczyn),

· substancji żelującej, czyli agaru (z krasnorostów),

· antybiotyków (chlorella),

· witamin grupy B,

· substancji bakteriobójczych,
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-11T18:59:49+01:00
Pozytywne:

- używane w kosmetologii < krasnorosty >
- wykorzystywane do celów kulinarnych < listownica >
- używane w gastronomii < sałata morska >
- produkują materię organiczną
- stanowią pokarm dla drobnych zwierząt wodnych
- tworzą plankton
- wzbogacają zbiorniki wodne w tlen

Negatywne:

- są przyczyną tzw. zakwitu wód
- są przyczyną śmiertelnych zatruć ludzi i ryb
2 5 2