Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-03-11T19:43:44+01:00
Rosji-1812 - Napoleon wkroczył na tereny Rosji w celu jej podbicia. Wiosna 1812 to pora roku pełna wydarzeń historycznych, które dawały Polakom nadzieję na wolność; miało się ziścić marzenie Polaków - odbudowa Królestwa Polskiego, tj. Korony i Litwy.
Belgii-
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-11T19:50:33+01:00
Rosja w XIX wieku - Umocnienie absolutyzmu imperium.
Aleksander I (1801-1825) - wojny napoleońskie
kongres wiedeński (1815) - ustalenie mapy Europy po wojnach napoleońskich
Mikołaj I (1825-1855) - wojny na Bałkanach
wojna krymska (1853-1856) - klęska
Aleksander II (1855-1881) - reformowanie Rosji, penetracja Azji Środkowej, zabity przez spiskowca
Aleksander III (1881-1894) - ograniczenie liberalnych reform

Belgia
w roku 1830 Belgia stała się niezależnym państwem. Niepodległość zdobyła w wyniku powstania przeciwko dominacji holenderskiej (rewolucja belgijska). W czasie I wojny światowej Niemcy zaatakowały neutralną Belgię. Na mocy traktatu wersalskiego do Belgii przyłączono niemieckie okręgi Eupen i Malmedy.

Francja
W maju 1804 Francja została proklamowana cesarstwem. W wyniku kilku wojen jego armie podbiły wiele krajów, ustanawiając w nich władców wywodzących się z rodziny Bonapartego. W następstwie upadku Napoleona w 1815 we Francji zostaje przywrócona monarchia. W 1830 w wyniku tzw. rewolucji lipcowej powstaje konstytucyjna Monarchia Lipcowa, zastąpiona w 1848 przez II Republikę. Krótki okres tej formy rządów zakończył się w 1852, kiedy to Ludwik Napoleon (Napoleon III) ogłosił powstanie II cesarstwa. Ludwik Napoleon został obalony w wyniku wojny francusko-pruskiej w 1870 i zastąpiony przez III republikę.

Grecja
17 marca 1821 wybuchło gwałtowne powstanie antytureckie, najpierw w okręgu Mani, na półwyspie Peloponez. 25 marca 1821, arcybiskup Patras – Germanos, wezwał wszystkich Greków do walki o wyzwolenie narodowe. Stąd 25 marca jest obecnie świętem narodowym, jednym z dwóch oficjalnych (drugie to dzień "Nie!" – 28 października, rocznica odrzucenia ultimatum Mussoliniego). Powstanie to, po krwawych ofiarach, następnie po uzyskaniu pomocy Anglii, Francji i Rosji, w 1830 r. doprowadziło do odzyskania niepodległości przez niewielką część Grecji.Znacznie później, w wyniku wojny z imperium osmańskim w roku 1897 oraz wojen bałkańskich, przyłączone zostały Kreta, Epir, oraz Macedonia z Salonikami.