1. Oblicz, jak sporządzić 100cm3 roztworu NaOH o stężeniu 0,02mol/dm3, dysponując roztworem NaOH o stężeniu 0,4% i gęstości 1g/cm3 oraz wodą.

Rozumiem, że też macie swoje sprawy, aczkolwiek próbowałem już tego zadania dokonać jak to mówia "drzwiami i oknami", ale za cholere nie potrafie. Dziękuje z góry i prosze o pomoc.

2

Odpowiedzi

2010-03-11T23:35:25+01:00
Nie ma podanych gęstości więc ich nie brałam pod uwagę
ilość moli=cm*v
i.moli = 0,02mola
m.molowa NaOH=40g
m.s=m.mol*ilość moli
m.s=40*0.02 = 0,8g
teraz liczysz, ile g. sub trzeba użyć aby mieć te 0,8g
m.r-r= m.s*100% /cp
m.r-r= 0,8*100% /0,4 = 20g
trzeba użyć 20g NaOH i 80g H2O
2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-12T00:03:15+01:00
Witaj
przeliczamy cp na cm
cm = cp*d/[100%*M] = 0,4% *1000g/dm3 //100%*40g/mol = 0,1mol/dm3 = 0,1M
x=obj.0,1M NaOH w dm3
y=obj. wody w dm3

układamy układ 2 równań o 2 niewiadomych chociaż możemy dalej obliczyć
wszystko w pamięci
I równanie jest x + y = 0,1.......0,1 bo nasze 100cm3 = 0,1dm3
II równanie mówi, ze liczba n moli NaOH w roztworze wyjściowym jest taka
sama, jak w roztworze końcowym, a to n = cm *V czyli
n = 0,1M*x = 0,02M*[x + y]
0,1x = 0,02x + 0,02y....|* 100
y = 4x
x + y = 0,1
5x = 0,1dm3......x = 0,02dm3 = 20cm3 0,4% czyli 0,1M NaOH
y = 0,1dm3 - 0,02dm3 = 0,08 dm3 = 80cm3 wody

I co TY na to ? A z tym liczeniem w pamięci, to wcale nie żartowałem !!!

...............................pozdrawiam
1 3 1