Książki Ali stoją na trzech półkach. Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej. Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej niż książek na drugiej półce. Ile książek ma Ala ?

proszę o rozwiązania , to mają być równania poziomu 1 klasy gim. ;)
daję naj za dobre odpowiedzi ;P

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-11T21:16:51+01:00
Pierwszy regał- 2x+15
Drugi regał- 2x
Trzeci regał- x

2x+15+x=2*2x
2x+x+4x=-15
-1x=-15 /: (-1)
x=15
15+30+45=90
Odp: Ala ma 90 książek.
2 5 2
2010-03-11T21:16:52+01:00
X-ilosc ksiazek na drugiej polce
½x-ilosc ksiazek na trzeciej polce
x +15- ilosc ksiazek na pierwszej polce

½x+15+x=2x
1½x+15=2x
15=2x-1½x
15=½x /x2
30=x

½x*30=15
30+15=45
30

30+15+45=90
odp ania ma 90 ksiazek
2 3 2
2010-03-11T21:16:56+01:00
X - książki na I półce -
x - 15 - książki na II półce -
0,5 (x - 15) - książki na III półce

x + 0,5 (x - 15) = 2 (x - 15)
x + 0,5x - 7,5 = 2x - 30
1,5x - 7,5 = 2x - 30
22,5 = 0,5x
x= 45-na I półce

x-15=30-na II półce

0,5*(45-15)=0,5*30=15-na III półce

45+30+15=90

Odp.: Ala ma 90 książek.
1 5 1