Proszę o pomoc :*

Jaką wysokość ma dąb Bolko, jeżeli rzuca on cień 132,5m a w tym samym czasie drzewo o wysokości 4m daje cień długości 10m.

Grzyby zawierają w sobie 95% wody. Ile trzeba zebrać grzybów, aby otrzymać 1kg suszu? Ile suszu otrzymamy z 15kg grzybów?

2

Odpowiedzi

2010-03-11T21:55:45+01:00
Zad 1
należy zrobić sobie rysuneczki trójkątów prostokątnych
jeden z nich będzie miał przyprostokątna H -wysokość debu a druga przyprostokątna to cień jaki rzuca dany dąb czyli 132,5
drugi trójkąt prostokątny będzie miał wysokość 4m a jego druga przyprostokątna(podstawa trójkąta) 10m. Teraz wystarczy ułozyć odpowiednia proporcje, czyli wysokości do wysokości, cienie do cieni:
H/4=132/10
wymnażamy na krzyż i mamy równanie
10x=132*4
10x=528 teraz obustronnie dzielimy przez 10 i mamy
x=52,8 m i to jest szukana wysokość dębu
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-11T22:08:38+01:00
1 zadanie to twierdzenie Talesa
rysujesz trójkąt prostokątny i prostą prostopadłą do (hmm...) przyprostokątnej poziomej
przyprostokątna pionowa to Bolko -x
prosta prostopadła którą dorysujesz to drzewo - 4m
natomiast cała ta przyprostokątna pozioma to cień Bolka - 132,5m
natomiast cień rzucany przez drzewo to ten krótszyodcinek prostopadły do drzewa
Mam nadzieję że się połapiesz nie wiem czy ten opis jest wogóle Ci potrzebny :D
i układasz proporcję :
x/13,5=4/10
x=132,5*4/10
x=53m

2.
grzyby to 95%wody więc susz to 5% tych grzybów
5%-1kg
100%-x kg
x=20kg


15kg-100%
x kg - 5%

x=3/4kg