Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-12T10:51:39+01:00
Hej
Była to ostatnia dekada PRL-u.
W 1988 r doszło do kolejne fali strajków , która zmusiła władze do rozmowy z opozycją. We wrześniu 1988 r. i w styczniu 1989 w podwarszawskiej Magdalence władza podjęła negocjacje z komitetem obywatelskim ,,Solidarność" oraz środowiskami obywatelskimi . Przygotowały one grynt pod przełomowe rozmowy Okrąglego stołu prowadzone od lutego do kwietnia 1989 r. W ich trakcie ustalono kompromisowy program ewolucyjnych zmian ustarju i systemu gospodarczego polski. Miała ona polegac na stopniowym zwiększeniu ilosci przedstawicieli opozycji we władzach panstwa i wyrowadzeniu w Polsce zasad gospodarky wolno rynkowej . Przywrocone dwuizbowy parlament :)
3 5 3
2010-03-12T10:57:02+01:00
Obrady Okrągłego Stołu to jednye z najważniejszych wydarzeń w najnowszej historii Polski,miały miejsce od 6 lutego do 5 kwietnia 1989 roku. Był to okres, w którym załamywał się w Polsce ustrój jednopartyjny, oparty na monopolu władzy partii komunistycznej. Przedstawiciele władzy, tacy jak ówczesny minister Czesław Kiszczak, oraz środowisk opozycyjnych związanych ze związkiem zawodowym ,,Solidarność", w szczególności Lech Wałęsa, zdecydowali się zasiąść do rokowań w celu dokonania zmiany ustroju politycznego i gospodarczego Polski. Obrady te nazwano obradami Okrągłego Stołu, co miało symbolizować równość stron i dobrą wolę osiągnięcia kompromisu.Ustalono, że panować będzie wolność powoływania i działania partii politycznych i związków zawodowych, wolność słowa, demokratyczne wybory władz, wolny rynek i zrównanie własności państwowej z prywatną. Uczestnicy obrad porozumieli się co do tego, że powołane zostaną nowe władze państwowe- senat i prezydent, jak również, że odbędą się częściowo wolne wybory do parlamentu. W porównaniu z dotychczasowym ustrojem państwa były to więc zmiany zasadnicze, a nadto dokonane w sposób bezkrwawy. Obrady zakończono porozumieniem z 5 kwietnia 1989 roku, zwanym porozumieniem Okrągłego Stołu.Porozumienie to umożliwiało wygranie przez opozycję związaną z NSZZ Solidarność wyborów z dnia 4 czerwca 1989 roku, oraz przejęcie przez nią władzy i utworzenie pierwszego powojennego niekomunistycznego rządu premiera Tadeusza Mazowieckiego. Polska stała się suwerennym krajem demokratycznym o gospodarce rynkowej.
1 5 1