Pomocy z matmy 2 zadania proszę o obliczenia

1.Krawędź boczna graniastosłupa prawidłowego trójkątnego ma 24cm i jest 20% dłuższa od krawędzi jego podstawy.Oblicz, ile drutu potrzeba na zbudowanie szkieletu takiego graniastosłupa.

2.Na szkielet graniastosłupa prawidłowego pięciokątnego zużyto 130 cm drutu. Wysokość graniastosłupa stanowi 60% długości jego krawędzi jego podstawy.Oblicz długość krawędzi bocznej i krawędzi podstawy tego graniastosłupa.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-12T15:29:14+01:00
X - dł. krawędzi podstawy
y - ilość drutu potrzebna na zbudowanie szkieletu tego graniastosłupa

24 = x + 0,2x
24 = 1,2x
x = 24 / 1,2
x = 20
y = 6x + 3 * 24
y = 6 * 20 + 3 * 24
y = 192cm

Na zbudowanie szkieletu trzeba 192cm drutu.

------------------------------------------------------

0,6x - h graniastosłupa
x - krawędź podstawy
5 - wysokości
10 - krawędzie podstaw

0,6x*5+10x=130
3x+10x=130
13x=130/13
x=10

dł. kr. podst. 10cm
dł. kr. bocz. 0,6*10cm=6cm

Krawędź podstawy wynosi 10cm, a krawędź boczna 6cm.

--------------------------------------

miłej dalszej edukacji ; ))
2010-03-12T15:41:29+01:00
1.
kr boczna=24 cm
kr.podstawy 24-0,2*24=24-4,8=19,2
6*19,5+3*24=117+72=189 cm

2,
x-krawędź podstawy
0,6x wysokośc graniastoslupa
10x+5*0,6x=130
10x+3x=130
13x=130/ :13
x=10 - kr podstawy
0,6*10=6 cm
1 5 1
2010-03-12T16:25:55+01:00
1.

krawędź podstawy:
24 --------- 120%=1,2
x ---------- 100%=1

1,2x = 24 |:1,2
x = 20

20cm*3*2+24cm*3 = 60cm*2+72cm = 120cm+72cm = 192cm


2.

wysokość (krawędź boczna) - 0,6x
krawędź podstawy - x

0,6x*5+2*5*x = 130cm
3x+10x = 130cm
13x = 130cm |:13
x = 10cm

wysokość (krawędź boczna) - 0,6*10cm = 6cm
krawędź podstawy - 10cm
1 2 1