1)
a) Mama Pauliny robi pyszne powidła śliwkowe. Aby przygotować 1kg powideł, potrzeba 3kg śliwek i 1kg cukru. Gotowe powidła są wkładane do słoików o pojemności 300g. Ile potrzeba takich słoików na 2kg powideł?

b) Rok temu mama przygotowała 12 takich słoików z powidłami. Ile potrzebowała śliwek, a ile cukru na ich przygotowanie?

2) Powierzchnia Polski wynosi około 313 000km². Dorzecze Wisły zajmuje około 54% terytorium naszego kraju. Ile to kilometrów kwadratowych?

3) Dorosły słoń waży około 5 ton (5t), z czego mniej więcej 27% przypada na kości, a 30% na skórę. Ile kilogramów waży skóra słonia? A ile ważą jego kości?


Proszę zapisać wszystkie obliczenia a nie tylko wyniki.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-12T17:52:07+01:00
1. a) 2kg = 2000g
2000g : 300g = 6, (6)
Odp. Potrzeba 7 słoików.
b) 12 x 0,3kg = 3,6kg
3,6kg x 3 = 10,8kg
Odp. Potrzebowała 10,8kg śliwek i 3,6kg cukru

2
3. ⁵³/₁₀₀ x 31300km² = 16589km²
Odp. Dorzecze Wisły zajmuje 165 89km² naszego kraju.

3
5t = 5000kg
²⁷/₁₀₀ x 5000kg = 1350kg
³⁰/₁₀₀ x 5000kg = 1500kg
Odp. Skóra słonia waży 1500kg, a jego kości 1350kg.
2 3 2
2010-03-12T17:55:21+01:00
1]
2kg=2000g
2000g:300g=6⅔ słoików
mama potrzebuje 7 takich słoików
2]
12×300g=3600g=3,6kg
na 1kg potrzeba :3kg sliwek i 1kg cukru
na 3,6kg powideł potrzeba;
1-3kg śliwek
3,6-x kg śliwe
...............
x=3,6×3=10,8kg śliwek potrzeba i
1-1kg cukru
3,6- x kg cukru
.................
x=3,6kg cukru potrzeba
zad.2]
54% z 313 000km²=0,54×313 000=169 020km² ma dorzecze wisły
zad.3]
27% z 5 ton=0,27×5000kg=1350kg ważą kości
30% z 5 ton=0,3×5000=1500kg waży skóra
1 5 1
2010-03-12T18:02:14+01:00
1. a) 2kg = 2000g
2000g : 300g = 6, (6)
Odp. Potrzeba 7 słoików.
b) 12 x 0,3kg = 3,6kg
3,6kg x 3 = 10,8kg
Odp. Potrzebowała 10,8kg śliwek i 3,6kg cukru

2
3. ⁵³/₁₀₀ x 31300km² = 16589km²
Odp. Dorzecze Wisły zajmuje 165 89km² naszego kraju.

3
5t = 5000kg
²⁷/₁₀₀ x 5000kg = 1350kg
³⁰/₁₀₀ x 5000kg = 1500kg
Odp. Skóra słonia waży 1500kg, a jego kości 1350kg.
2 5 2