Na czym polegają zależności między :
a) glonem i grzybem w poroście,
b) roślinami motylkowymi i bakteriami azotowymi,
c) trzmielem i konieczyną,
d) grzybem i drzewem,
e) ( i tu potrzebuje jeszcze jedną zależność i jej opisanie.. chodzi o mutualizm)

f) bąkojadem i hipopotanem,
g) rakiem pustelnikiem i ukwiałem,
h) pszczołą i tulipanem,
i) ( i tu potrzebuje jeszcze jedną zależność i jej opisanie.. chodzi o protokooperacje)

j) lwem i hieną,
k) rekinem i podnawką,
l) ( i tu potrzebuje jeszcze jedną zależność i jej oposanie... chodzi o komensalizm)

NAJLEPSZA ODPOWIEDŹ DOSTAJE NAJ, PROSZĘ O POMOC :)
Z GÓRY BARDZO DZIĘKUJE :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-13T09:51:58+01:00
Polega na tym, że:
a) glon przeprowadza proces fotosyntezy i daje jego produkty, a przytrzymuje grzyb i dostarcza mu wodę i sole mineralne;
c) bakterie wiążą azot z atmosfery, a rośliny motylkowe dają im produkty fotosyntezy;
d) grzyb pasożytuje na drzewie i pobiera składniki odżywcze, a on sam nic nie daje drzewu;
e) termity i żyjące w ich przewodzie pierwotniaki, termity im dostarczają pokarm i ochronę, a one pomagają termitom go przetrawić;
f) bąkojad zapewnia ochronę (alarmuje o nadejściu niebezpieczeństwa) i zjada pasożyty skórne hipopotama, a on sam tylko pozwala się oczyścić z pasożytów;
g) rak pustelnik zawdzięcza ochronę ukwiałowi, a sam tylko go przenosi w inne miejsce;
h) pszczoła zapyla tulipana, a roślina daje jej nektar;
i) jamochłony na grzbiecie krabów maskują ich, a one same się przenoszą;
j) lew poluje na zwierzynę, a hiena tylko pasożytuje na lwie jednocześnie dla niego jest to obojętne;
k) rekin daje się oczyścić podnawce w ten sposób ona spożywa resztki pożywienia, a rekinowi to obojętne;
l) różyczka i małża, która chroni małe rybki w pierwszych dniach życia.;
Powodzenia, a ja czekam na naj.

A ta odpowiedź (pacz niżej) kopiowała niektóre przykłady z mojej odpowiedzi.
17 4 17
2010-03-13T10:06:49+01:00
A) glonem i grzybem w poroście jest to mutualizm, glony mają zapewnioną ochronę przed wyschnięciem oraz wodę z solami mineral. grzyby mają zapewniony pokarm wytworzony przez glony w procesie fotosyntezy.

b) roślinami motylkowymi i bakteriami azotowymi to jest również mutualizm, rośliny motylkowe potrafią wiązać azot z powietrza, a bakterie otrzymują substancje odżywcze.

c) trzmielem i koniczyną, trzmiel zapyla koniczynę, a koniczyna daje trzmielowi nektar. (mutualizm)

d) grzybem i drzewem (symbioza) Grzyb pobiera od drzewa substancje odżywcze jednocześnie ułatwiając drzewu pobieranie wody i soli mineralnych

e) Termity i pierwotniaki, termity potrzebne są do całkowitego strawienia, a pierwotniaki zapewniają im zewnętrzną ochronę.

f) bąkojadem i hipopotamem, bąkojady oczyszczają skórę z pasożytów, ostrzegają przed niebezpieczeństw, a hipopotam żywi się.

g) rakiem pustelnikiem i ukwiałem, protokooperacja, pustelnik nie posiada odwłoku ukwiał zapewnia mu ochronę, a w zamian za to pustelnik pomaga mu zdobyć pożywienie.

h) pszczołą i tulipanem, pszczoła zapyla tulipana, a roślina daje jej nektar

i) jamochłony na grzbiecie krabów maskują ich, a one same się przenoszą

j) lwem i hieną, lew poluje na zwierzynę, a hiena tylko pasożytuje na lwie jednocześnie dla niego jest to obojętne

k) rekinem i podnawką, rekin daje się oczyścić podnawce w ten sposób ona spożywa resztki pożywienia, a rekinowi to obojętne

l) różyczka i małża która chroni małe rybki w pierwszych dniach życia.

Czekam na naj ;D
14 3 14