Zad 1 . Ułóż równanie z x i rozwiąż
Agnieszka i Jacek zbierali kasztany . Jacek uzbierał 3 razy więcej kasztanów niż Agnieszka . Gdyby oddał Agnieszce 15 z nich , to oboje mieliby tyle samo kasztanów . Ile kasztanów ma Agnieszka a ile Jacek ?
Zad 2 .
4 lata temu byłem 4 razy młodszy od mamy , a 10 lat temu byłem od niej młodszy 10 razy . Ile lat ma autor wypowiedzi ?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-13T11:13:39+01:00
X - liczba kasztanów agnieszki
3x-liczba kasztanów jacka
x+15=3x-15
x-3x-=-15-15
-2x=-30 / : -2
x = 15 - agnieszka
3*15 = 45 - jacek .
Odp. : Agnieszka ma 15 kasztanów a Jacek 45 kasztanów.

----------------------------------------------------------

x - wiek autora
y - wiek mamy
4(x-4) = y-4 10(x-10) = y - 10 4x-16 = y-4 10x - 100 = y - 10 4x - y = 12 10x - y = 90 -4x + y = -12 10x - y = 90 6x = 78 / : 6 x = 13

Odp : Autor wypowiedzi ma 13 lat ; )) .
  • Użytkownik Zadane
2010-03-13T11:16:15+01:00
Zad.1
1 x-liczba kasztanów Agnieszki
3x - liczba kasztanów Jacka

x+3x = x + 15
x+3x-x = 15
3x = 15
x=5
kasztany agnieszki - 5
kasztany jacka - 3 x 5 = 15

zad.2
x- wiek dziecka w chwili obecnej
y-wiek matki w chwili obecnej

x-4 - wiek dziecka 4 lata temu
x-4=y/4 (czyli żeby postawić znak równości to są 2 drogi, albo dzielisz wiek matki przez 4 albo...)

4(x-4)=y (mnożysz wiek dziecka razy 4)
x-10=y/10 (10 lat temu byłem 10 razy młodszy od mamy)
albo możesz to zapisać
10(x-10)=y




Po rozwiązaniu układu 2 równań z 2 niewiadomymi otrzymasz
4*(x-4)=y
y=10(x-10)

i łatwo wyliczasz wiek dziecka i wiek matki w chwili obecnej
mnie wyszło dziecko lat 14 matka lat 40 .