Ciemna barwa oczu jest ominujaca wobec blekitnej. Allele barwy oczu znajduja sie na autosomach. przyjmujac ze za barwe oczu odpowiada jedna para genow Odp na ponizsze pytania i UZASADNIJ ODPOWIEDZZIII
A. CZY RODZICE OCIEMNYCH oczach moga miec dziecko blekitnookie
B. Czy rodzice o oczach blekitnych Moga miec dziecko ciemnookie

2

Odpowiedzi

2010-03-13T12:50:47+01:00
A)
jeśli ciemna barwa oczu jest dominująca to wystarczy jeden allel aby oczy były brązowe, osobnik może być heterozygotą Aa lub homozygotą dominującą AA i dlatego rodzice o ciemnych oczach mogą mieć dziecko błękitnookie pod warunkiem że oboje są heterozygotami

b) aby barwa oczu była niebieska osobnik musi być homozygotą recesywną, bo barwa niebieska jest warunkowana przez gen recesywny, który nie ujawnia się w heterozygocie
Rodzice o oczach błękitnych nie mogą mieć ciemnookiego dziecka bo żadno z nich nie ma genu dominującego
4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-13T12:52:56+01:00
A. tak, o ile kazde z rodzicow mialo gen recesywny oczu niebieskich, ktory nie objawial sie w fenotypie, wtedy to po polaczeniu dwoch takich genow - mamy dziecko o oczach niebieskich

b. nie, przynajmniej jedno z rodzicow musi miec ciemne oczy, bo tylko wtedy jest szansa przekazania genu dominujacego, dwoje rodzicow o oczach niebieskich ma tylko geny oczu niebieskich - recesywne
3 5 3