Baaaaardzo proszę o pomoc z chemią

Mógłby mi ktoś wytłumaczyć w jaki sposób uzupełnia się współczynniki stechiometryczne? To że liczba po 1 str ma się zgadzać z ta po 2 to wiem. Tylko nie wiem o czego zaczynać i w jaki sposób sprawdzać czy się zgadza.

np jeśli mamy : C₃H₇COOH + Al --> powinno dać (C₃H₇COO)₃Al + H₂
tutaj trzeba uzupełnić te współczynniki a ja za zupełnie nie rozumiem jak to zrobić żeby się zgadzało.
Proszę o w miarę dokładne wytłumaczenie.

z góry dziękuję.

2

Odpowiedzi

2010-03-13T13:13:31+01:00
6C₃H₇COOH + 2Al -->2(C₃H₇COO)₃Al + 3H₂
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-13T13:48:45+01:00
3C₃H₇COOH + Al --> (C₃H₇COO)₃Al + 3/2H₂

6C₃H₇COOH + 2Al --> 2(C₃H₇COO)₃Al + 3H₂

Jest tak dlatego że glin jest trójwartosciowy a reszta kwasowa C₃H₇COO jest zawsze jednowartościowa. Wartościowości zawsze wstawiamy na krzyż dlatego jest (C₃H₇COO)₃Al. A współczynniki stechiometryczne zawsze dobieramy tak żeby prawa strona równała się lewej. To pierwsze równanie jest pokazane z ułamkiem ale nigdy nie możesz zostawić w takiej postaci więc tak jak w matematyce wszystko mnożysz przez 2 żeby usunąć ułamek.