Jaś kupował haczyki w sklepie wędkarskim . Duży haczyk był o 7 groszy droższy od małego .Za 8 dużych i 6 małych zapłacił 3.50 zł . Ile kosztował duży a ile mały haczyk ???

Książki Ali stoją na trzech półkach . Na drugiej półcw jest o 15 książek mniej niż na piewrszej i 2 razy więcej niż na trzeciej . Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej . Ile książek ma Ala ???

PROSZE o jak NAJSZYBSZĄ odpowiedź !!!!

2

Odpowiedzi

2010-03-13T13:47:11+01:00
Jaś - 8 d. haczyków x 7gr = 56gr
8+6=14- suma wszystkich haczyków
3zł50gr - 56gr = 2zł94gr = 294gr
294 : 14 = 21gr- mały haczyk 21 + 7 =28gr - duży haczyk
Odp. Mały haczyk kosztował 21gr a duży 28gr.

Ala - 1 półka-x k 2 półka- 15 k 3 półka- x k
półki 1,2 = 2 x półka 2 - półki 1,2 = 2 x 15k = 30k
30 + 15 = 45
Odp. Ala ma54 książek.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-13T14:00:49+01:00
Jaś kupował haczyki w sklepie wędkarskim . Duży haczyk był o 7 groszy droższy od małego .Za 8 dużych i 6 małych zapłacił 3.50 zł . Ile kosztował duży a ile mały haczyk ???

x - koszt dużego haczyka
y - koszt małego haczyka
7groszy=0,07zł

x=y+0,07 (warto się np. nauczyć takiej zasady, że po lewej stronie zawsze ustawiać większą liczbę ("duży haczyk był droższy, więc jest większą liczbą), potem znak "=", a po prawej mniejszą liczbę plus to o ile się różnią te liczby - czyli "o 0,07zł")

8*x + 6*y=3,5
8(y+0,07)+6y=3,5
8y+0,56+6y=3,5
14y+0,56=3,5
14y=3,5-0,56
14y=2,94 |:14
y=0,21

kamy kosztował 0,21zł (21gr)
duży dosztował o 7 gr więcej, czyli 0,21zł+0,07zł=0,28zł (28gr)

zad.2.
Książki Ali stoją na trzech półkach . Na drugiej półcw jest o 15 książek mniej niż na piewrszej i 2 razy więcej niż na trzeciej . Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej . Ile książek ma Ala ???

x - ilość książek na pierwszej półce
y - ilość książek na drugiej półce
z - ilość książek na trzeciej półce

"Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na piewrszej"
większa będzie liczba x, bo w treści zad. jest napisane że na drugiej jest mniej, więc ten "x" ustawiamy po lewej stronie równania:
x=y+15
Można z tego wyznaczyć y=x-15
czyli:
x- ilość książek na pierwszej półce
x-15- ilość książek na drugiej półce

Dalej:
"Na drugiej półce jest 2 razy więcej niż na trzeciej":
Po lewej większa liczba, czyli druga półka (bo tam jest więcej 2 razy)
x-15=2z
z tego wyznaczamy z=(x-15)/2

Dalej:
"Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej."
Znowu ta sama zasada: po lewej stronie większa liczba, czyli suma tego co jest na pierwszej i trzeciej jest większa (2 razy)
x+z=2*(x-15)

z tego co wyżej wiemy że z=(x-15)/2, więc podstawiamy to do równania:

x+(x-15)/2=2*(x-15) (mnożymy obie strony przez mianownik 2)
2x+x-15=4(x-15)
3x-15=4x-60
-x=-45
x=45

z=(x-15)/2
z=(45-15)/2=15

y=x-15
y=45-15=30

x=45
y=30
z=15

x+y+z=45+30+15=90

Odp. Ala ma 90 książek.