Odpowiedzi

2009-10-24T21:40:57+02:00
Champollion Jean François (1790-1832), egiptolog francuski, twórca egiptologii. W latach 1807-1809 studiował w Paryżu w Collège de France. Od 1809 profesor historii w Grenoble. Od 1826 konserwator działu sztuki egipskiej w Luwrze. W latach 1828-1829 kierował (wraz z I. Rosellinim) wyprawą naukową do Egiptu. W roku 1832 objął stworzoną specjalnie dla niego katedrę egiptologii w Collège de France.

Pierwszy odczytał pismo egipskie na podstawie napisu na kamieniu z Rosetty. Wyniki ogłosił w 1822 (Lettre à Mr. Dacier relative à l'alphabet des hiéroglyphes phonétiques).

Autor dzieł: L'Égypte sous les pharaons (1814), Précis du système hiéroglyphique des anciens Égyptiens (1824), Grammaire égyptienne (1835-1841), Monuments de l'Égypte et de la Nubie (tom 1-4, 1835-1845), Dictionnaire égyptien en écriture hiéroglyphique (1841-1843). Większość prac Champolliona wydano pośmiertnie staraniem jego brata.
2 4 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-24T21:47:43+02:00
Był francuskim językoznawcą , epitologiem,archeologiem i politologiem.Urodził się 23 grudnia 1790r w Fideac zmarł w 4 marca
w 1832r.W wieku 12 lat napisał swoją pierwszą książkę „Żywoty słynnych psów”, a w wieku 13 lat - historię świata „Od Adama do Champolliona młodszego”.
3 5 3