Zad.1 Zaproponuj doświadczenie potwierdzające prawo Pascala.

Zad.2 W składnicy złomu uzywana jest prasa hydrauliczna o sile prasowania wynoszącej 400 kN. Jaką siłą należy działać na mniejszy tłok, o powierzchni 200 razy mniejszej niż stół, na który kładziemy złom?

Proszę o rozwiązanie z obliczeniami. Dam najlepszą odpowiedź! ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-13T18:08:30+01:00
Zad. 2
F1 = 400 kN /200
F1 = 2 kN = 2000 N

Zad. 1

Prawo Pascala mówi nam że jeżeli na ciecz lub gaz w układzie zamkniętym działa zewnętrzna siła to ciśnienie wewnątrz układu jest wszędzie takie samo i równe ciśnieniu zewnętrznemu.

Myślę że do doświadczenia wystarczy Ci zwykła podziurawiona strzykawka. Trzeba nabrać do niej wodę zatkać wylot i nacisnąć tłoczek. Woda będzie się wylewać ze wszystkich dziurek z jednakowym ciśnieniem.

Ps. Może nie zbyt ambitne ale zawsze coś :)
18 4 18
2010-03-13T18:11:19+01:00
1.Doświadczenie - Nurek Kartezjusza

W nurku Kartezjusza wykorzystuje się dobrze znany fakt, że woda (w porównaniu do powietrza) jest praktycznie nieściśliwa. Gdy ściskamy butelkę ciśnienie p wzrasta o wartość Dp, a ponieważ ciśnienia wszędzie muszą się wyrównać, objętość pęcherzyka V zmieni się też o pewną wartość DV. Zatem wg prawa Boyle'a-Mariotte'a można zapisać
pV = (p +Dp)(V+DV)
Stąd siła wyporu nurka zmniejszy się proporcjonalnie o tę objętość, a dokładnie o wartość rgDV, gdzie r jest gęstością wody a g przyspieszeniem ziemskim. Nurek zacznie tonąć, gdy siła wyporu stanie się mniejsza od siły ciężkości.

2. niewiem
7 1 7