Odpowiedzi

2010-03-13T18:56:17+01:00
X-wiek Ani
2*(x-5)=x+5
2x-10=x+5
2x-x=5+10
x=15

spr.
2x-10=x+5
2*15-10=15+5
30-10=20
20=20
L=P
odp.obecnie Ania ma 15 lat
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-13T18:56:29+01:00
Najpierw oznaczamy niewiadomą to co mamy znaleźć (w tym przypadku szukamy obecnego wieku Ani)

x - obecny wiek Ani

Następnie dokładnie analizujemy pierwsze zdanie.
lewą stronę należy pomnożyć przez 2 (które stoi przed nawiasem) aby wyrównać obie strony równania. Wynika to z treści zadania - pięc lat temu Ania miała 2 RAZY MNIEJ lat niż będzie miała za 5 lat.

2(x-5)=x+5

teraz rozwiązujemy równanie


2x-10=x+5
2x-x=5+10
x=15

teraz sprawdzamy

2(15-5)=15+5
2*10=20
20=20
L=P

Ania obecnie ma 15 lat.
3 3 3
2010-03-13T18:57:25+01:00
X-obecny wiek ani
x-5=wiek ani 5 lat temu
x+5=wiek ani za 5 lat

2(x-5)=x+5
2x-10=x+5
2x-x=5+10
x=15 lat ma dziś

5 lat temu miała 10 lat, za 5 lat będzie miała 20 lat, czyli 5 lat temu miała 2 razy mniej niż za 5 lat
2 3 2