Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-13T22:03:44+01:00
Str 43
zad 5.a)Zastosowanie:energia elektryczna,brykiety opałowe,składniki użyźniające glebę
b)Węgiel brunatny odgrywa mała rolę w produkcji energii elektrycznej,ponieważ częściej do tego wykorzystywane są ropa i gaz z racji tego , że są tańsze i łatweij przerobić je na energię elektryczną
zad.6
1.kopalnie głebinowe
zagrożenia: "szkody górnicze"
2.kopalnie odkrywkowe
zagrożenia:zanieczyszczenia,skażenie środowiska w wypadku awarii
3.platformy wiertnicze
zagrożenia:ryzyko wybuchu i pożaru
str 44
zad 1.a)OPEC-Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową
b) Wenezuela,Nigeria,Sumatra,Nowa Gwinea,Algieria,Arabia Saudyjska,Borneo,Iran,Libia,Jawa,Celebes
c)Kontrolowanie produkcji i sprzedaży ropy naftowej.
d)Opec który ustala ceny ropy naftowej , ma duży wpływ na ceny paliw w naszym kraju
str 45
zad 2
szczatków organizmów zwierzęczych,wysokiego ciśnienia,temperatury,tlenu,wiele milionów,60%
zad 3
Ropa naftowa-produkcja paliw,produkcja energii elektrycznej,produkcja leków,produkcja tworzyw sztucnzych,produkcja kosmetyków,ogrzewanie mieszkań
zad4
a)Ropa naftowa należy do nieodnawialnych surowców energetyvznych.Prędzej czy później jej zasoby ulegną wyczerpaniu,co może doprowadzić do kryzysu gospodarczego
b)Sposoby:
-przejęcie cudzych złóż
-przedstawienie się na inny typ towaru eksportowego
-wprowadzenie nowych technologii
str 46
zad 5
a)Z piasków biturmicznych otrzymuje się czarne złoto
b)Był to osad , który pod wpływem wody zdegradował się do postaci smoły.
str 47
c)Piasek wydobywa się metodą odkrywkową.Polega ona na tym , że wywrotki przewożą piasek w ogrzewanych skrzynaich aby nie zamarzł.Potem wrzucają je do maszyn , które wypłukują bituminy.Aby zmieniły się w ciecz gotuje się w piecach,mieszając z wodorem i katalizatorem.
d)Zanieczyszczone powietrze,szkody dla krajobrazu
e)Moim zdaniem powinna.Ma z tego ogromne zyski.Jednak jest to praca bardzo pracochłonna.
str 48
zad.1
żółty,zielony,żółty,żółty,zielony,żółty,zielony,żółty,zielony
zad 2
fabryka samochodów-aglomeracja
piekarnia-osiedle mieszkaniowe
elektrownie cieplne-kopalnia wegla brunatnego
huta szkła-złoża piasku kwarcowego
cukrownia-uprawy buraków cukrowych
zad 3
Okręg uralski:
-występownaie surowców mineralnych
-dostęp do wody
Okręg moskiewski:
-siła robocza
-rynek zbytu
str 49
zad 4
C,występuje tam rzeka,która ma dość duży spad
B,występuje tam las,z którego będzie można wycinać dzrewo
1 5 1
2010-03-13T22:08:32+01:00
Str.43
zad.5 a.odp.materiał opałowy - paliwo
b.dlatego że jest to surowiec nieodnawialny

zad.6
1 zdj-kopalnie
2 zdj-kopalnie i elektrownie cieplne
3 zdj -platformy wiertnicze

str.47
e. Moim zdaniem Kanada nie powinna nadal eksploatować piasków bitumicznych.Uważam tak, ponieważ skutki tego działania są niebezpieczne dla środowiska.Powietrze zanieczyszczone jest pyłem, spalinami i oparami siarki. Aby wyprodukować jedną baryłkę ropy z bitumin trzeba zużyć trzy baryłki wody (spora część nie wraca już do Athabaski).Do podgrzania wody potrzeba ogromnych ilości gazu ziemnego.

str.48
1.na żółto - siła robocza, infrastuktura komunikacyjna, kapitał, rynek zbytu produktów, czynniki społeczno polityczne

reszta na zielono

2.fabryka samochodów--->aglomeracja
piekarnia--->osiedle mieszkaniowe
elektrownia cieplna--->kopalnia węgla brunatnego
huta szkła--->złoża piasku kwarcowego
cukrownia--->uprawy buraków cukrowych

3.Okręg uralski:złoża surowców mineralnych, bliskość zakładów kooperujących
okręg moskiewski:możliwość zbytu towarów, dostępność siły roboczej

zad.49
najlepsze miejsce dla elektrowni w punkcie C, poniewż jest to miejsce położone nad rzeką

dla tartaku w punkcie b poniważ w tym miejscu znajduje się duże zalesienie

1 4 1