Odpowiedzi

2010-03-14T13:25:48+01:00
Z tych co z nam to:

Rotunda Świętego Prokopa w Szczecinie
Kolegiata w Tumie
Katedra pod wezwaniem Wniebowzięcia Marii Panny w Pizie
Opactwo tynieckie
Kościół Świętego Andrzeja
Opactwo cystersów w Sulejowie
Kościół dominikański Świętego Jakuba w Sandomierzu
no i oczywiście
Drzwi Gnieźnieńskie


Mam nadzieję, że pomogłem i liczę na najlepsze :D
7 4 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-14T13:26:00+01:00
Rotunda św. Jana Chrzciciela w Grzegorzowicach
Kościół św. Wojciecha-Kraków
Kolegiata sw. Marcina w Opatowie
Krypta sw. Leonarda
Kosciol sw. Salwatora.
NOWŁÓDZ - kościół św. Idziego

Budowle w stylu romańskim charakteryzowały się prostotą, racjonalnym rozplanowaniem, były zwykle zaokrąglone (rotundy). Łatwo uchwytne proporcje tych gmachów, akcentowane kolumnami, wskazywały ich układem, np. dwójkowym, na analogię do dwu części Biblii, tj. Starego i Nowego Testamentu.
Funkcjonalność architektoniczną, jej surowość równoważono bogatym zdobnictwem kolumn oraz portali (bram wejściowych). Umieszczone na nich płaskorzeźby dawały swego rodzaju przegląd ówczesnej wiedzy na tematy teologiczne, moralne. Przeważały wyobrażenia alegoryczne (np. cnót) i symboliczne. W Polsce najcenniejsze płaskorzeźbione kolumny zachowały się w kościele św. Trójcy w Strzelnie.

Mam nadzieję, że chociaż trochę pomogłam ;)) ;**
8 3 8
2010-03-14T13:26:35+01:00
1.Krzywa wieża w Pizie
2.Katedra w Lund
3.FERRARA - renesansowa siedziba rodu d"Este
4.Kościół Sant Sadurni w Tavernoles

6 3 6