Bede prowadzic lekcje z Bilogi na temat:"Układ oddechowy zapewnia wymiane gazowa". prosze o duzo pytan i zadan, pani powiedziala ze dzieci maja sie nie nudzic.Maja byc tez na konkretne tematy takie jak: Powietrze docierajace do pluc jest oczyszczane i ogrzewane,W pecherzykach plucnych układ oddechowy kontaktuje sie z krwia, U uklad oddechowy nalezy dbac.Prosze aby bylo tego duzo i zeby bylo fajne. Z gory dzieki:)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-14T16:56:17+01:00
Funkcją śluzu w jamie nosowej jest:




Do gardła uchodzą:





Krtań zbudowana jest z:






Chrząstka tarczowata w krtani tworzy





(...) główne stanowią rozgałęzienie tchawicy






Ile płatów ma prawe płuco





Ile płatów ma lewe płuco






Między opłucną a powierzchnią płuc tworzy się






Pęcherzyki płucne oplecione są siecią naczyń włosowatych
fałsz

prawda







Wnętrze pęcherzyków płucnych wyścielone jest






Całkowita pojemność płuc człowieka wynosi ok.
3 dm3

8 dm3

7 dm3

5 dm3







Która odpowiedź przedstawia prawidłową kolejność układu oddechowego:
gardło, krtań, tchawica, oskrzela

gardło, tchawica, krtań, oskrzela

gardło, tchawica, oskrzela, krtań,

krtań, gardło, tchawica, oskrzela







Wymiana gazowa w pęcherzykach płucnych zachodzi za pomocą






układ oddechowy wyścielony jest przez





Gruźlicę płuc wywołują






długotrwałe wdychanie substancji pyłowych prowadzi do






palenie tytoniu powoduje






Przy wdechu udział biorą:
mięśnie międzyżebrowe

przepona

mięśnie wokół kręgosłupa





ciężka zakaźna choroba dróg oddechowych wywołana zakażeniem Gram-ujemną bakterią Legionella pneumophila






Struny głosowe znajdują się w






część układu oddechowego położona między oskrzelami a pęcherzykami płucnymi






W oskrzelikach zachodzi wymiana gazowa
fałsz

prawda



OdpowiadamDo powtórki


Pęcherzyki płucne przylegają do siebie w taki sposób, że sąsiadujące pęcherzyki posiadają wspólną ścianę, która jest nazwana






Wchodząc do pęcherzyka włośniczki przynoszą krew bogatą w
wodę

substancje odżywcze

dwutlenek węgla

dwutlenek azotu

tlen



masz tu pytania:)
3 5 3
2010-03-14T17:00:41+01:00
Układ mechaniczny wymiany gazowej przy wydechu;
-Mięsnie między żebrowe i przepona rozkurczają się
-obiętość klatki piersiowej maleje
-powietrze wypychane jest z płuc
-żebra opadają,a przepona wypukla sie
Układ mechaniczny wymiany gazowej przy wdechu
-Mięśnie międzyżebrowe o przepona kurczą sie.
-Obiętość klatki piersiowej zwiększa się
-Powietrze jest zasypane do płuc
-Żebra unoszą się,a przepona spłaszcza się.


Wartość tlenu w powietrzu wydychanym zmniejsza się od jego zawartości o 5%.
Azot w powietrzu wydychanym i wdychanym nie zmienia się dlaczego?Dlatego że azot jest neutralny i nie zmienia swojej obiętośc,ponieważ nie bierze udziału w procesie oddychania.

Możecie też wraz z klasą zrobić doświadczenie.Czy wysiłek fizyczny wpływa na tempo wentylacji płuc?

Potrzebne będą:
stoper lub inne urządzenie z sekundnikiem.
Wykonanie:
1.Policz,ile wdechów wykonujesz w ciągu minuty,jeśli siedzisz spokojnie na krześle.
2.wykonajcie 10 przysiadów
3,Ponownie policzcie wdechy wykonane w ciagu minuty .

:))
2 5 2
2010-03-14T17:02:46+01:00
Obok zdań zawierających prawdziwe informacje wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje- literę F

Podczas wdechu przepona podnosi się ku górze ...
Celem oddychania wewnątrzkomórkowego jest uwalnianie energi ....
Powietrze należy wdychać ustami ....
Prawe płuco składa się z 3 płatów ....
Powietrze wydychane zawiera mniej azotu niż wdychane ....
Opłucna chroni płuca ....



Uzupełnij zdania korzystając z podanych pojęć : ATP,oddychanie wewnątrzkomórkowe,wymiana gazowa,wentylacja płuc

Wymiana powietrza znajdującego się w płucach to ............. .Dzięki niej odbywa się .............. która polega na dostarczaniu do organizmu tlen iusuwaniu z niego dwutlenku węgla. Pobrany przez organizm tlen jest zużywany podczas .............. .W tym procesie tlen łączy się z glukozą. Produktami tej reakcji są energia oraz dwutlenek węgla i woda, usuwane z organizmu jako zbędne produkty przemiany materii. Energia jest zatrzymywana w ......- związku,który ma wiązania wysokoenergetyczne
8 4 8