Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-14T18:17:14+01:00
Przyczyny przewrotu majowego:
-trudna sytuacja gospodarcza, rosnące bezrobocie, zapowiedź dalszych redukcji;
-„sejmokracja” - ciągłe zmiany gabinetów, niemożność wyłonienia stabilnej wiejskości;
-kleska na arenie międzynarodowej związanej z praktyczną izolacją Polski po układzie w Locarno;
-oburzenie związane z ponownym powołaniem rządu Wincentego Witosa;
-uznanie Piłsudskiego za „meża opatrzności” - silnego człowieka, który może zapanować nad chaosem w kraju.
1 5 1
2010-03-14T18:17:35+01:00
Przyczyny przewrotu majowego:
-trudna sytuacja gospodarcza, rosnące bezrobocie, zapowiedź dalszych redukcji;
-„sejmokracja” - ciągłe zmiany gabinetów, niemożność wyłonienia stabilnej wiejskości;
-klęska na arenie międzynarodowej związanej z praktyczną izolacją Polski po układzie w Locarno;
-oburzenie związane z ponownym powołaniem rządu Wincentego Witosa;
-uznanie Piłsudskiego za „męża opatrzności” - silnego człowieka, który może zapanować nad chaosem w kraju.

Przebieg przewrotu.
Od jesieni 1925r. Piłsudski z pełną świadomością przygotowywał się do przejęcia władzy.10 maja 1926r.(w dniu nominacji Witosa na premiera), generał Żeligowski, skoncentrował się w Rembertowie jednostki dowodzone przez zwolenników marszałka.12 maja 1926r. oddziały te ruszyły w kierunku Warszawy.Później odbyło się spotkanie prezydenta Wojciechowskiego z Piłsudskim na moście Poniatowskim - nieudana próba pokojowego rozwiązania konfliktu.14 maja prezydent Wojciechowski i Stanisław Witos zdymisjonowali. Funkcję głowy państwa objął tymczasowo Maciej Rotaj. W walkach po obu stronach śmierć poniosło 215 żołnierzy i 164 cywilów.Rannych było ponad 900 osób.

Przewrót majowy spotkał się z szerokim poparciem społecznym.Działania Piłsudskiego wsparła Polska Partia Socjalistyczna, Polskie Stronnictwo Ludowe „Wyzwolenie” a nawet komuniści.
2 1 2