Odpowiedzi

2010-03-14T18:38:33+01:00
Rola białek-budulcowa,odpornosćiowa
-enzymatyczna np. pepsyna
-udział w transprcie tlenu

rola tłuszczów:
-dostarczanie energo do organizmów,
-termoizolacyjna
-umozliwia przyswajanie witamin[a,d,e,k]

sole mineralne:
-nawadnianie organizmu.
7 4 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-14T18:42:10+01:00
Białka- sa podstawowym materiałyem budulcowym komórek i tkanek ogranizmu, biorą udział w tarnsporcie roznych substancji, są zrodłem energi, dostarczaja okolo 15% energi, biorą udział w wiekszosci reakcji zachodzących w ogranizmach zywych.

tłuszcze- są głownym składnikiem energetycznym, stanowią materiał energetyczny gromadzony głownie pod skorą w postaci tkanki tłuszczowej.


sole mineralne- sa potzrebne do budowy zwiazkow ogranicznych i do przebiegu okreslonych procesow zyciowych.
5 3 5
2010-03-14T19:07:48+01:00
1.Białka=>a)Są podstawowym materiałem budulcowym komórek i tkanek organizmu;b)jako tzw.enzymy biorą udział w większości reakcji zachodzących w organizmach żywych;c)biorą udział w transporcie różnych substancji (np.hemoglobina transportuje tlen i dwutlenek węgla );d)jako przeciwciała dają odporność organizmowi;e)są również źródłem energii ,dostarczają około 15% energii (spalanie 1 g białka dostarcza 4,1 kcal);Tłuszcze =>a)są głównym składnikiem energetycznym naszego pożywienia ,gdyż spalanie dają ponad dwukrotnie więcej energii niż węglowodany czy białka;b)jest potrzebny do tworzenia kwasów żółciowych,koniecznych w procesie trawienia;c)jest niezbędnym składnikiem nerwów,tkanki mózgu oraz ścian komórkowych;d)są konieczne do produkcji hormonów;Sole Mineralne=>a)Biorą udział w budowie organizmu (są częściami składowymi kości,zębów,paznokci ,tkanek miękkich;b) wchodzą w skład cieczy ustrojowych ,np.żelazo w hemoglobinie krwi;c)Są częścią składową enzymów,hormonów i witamin;d) są niezbędne przy wielu reakcjach przebiegających w organizmie np.wapń współdziała w procesie krzepnięcia krwi;e)Utrzymują stały odczyn tkanek i cieczy oraz regulują ciśnienie osmotyczne i krążenie cieczy w organizmie;f)Biorą udział w procesach trawienia ,wchłaniania i wydalania;g)Wywierają wpływ na funkcjonowanie niektórych narządów i układów (np.układ mięśniowy,nerwowy i gruczołów wydzielania wewnętrznego;
2 5 2