Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-14T21:43:17+01:00
Cukry :
FUNKCJE

-Cukry są składnikiem energetycznym
dostarczają organizmowi energii mechanicznej na ruch i pracę narządów
Celuloza jest składnikiem budulcowym ścian komórkowych roślin.
Chityna buduje pancerze stawonogów.
budowa:

BUDOWA

Cukry dzielimy na proste i złożone.
Cukry proste to np.glukoza
Cukry złożone dzielimy na:
-dwucukry - sacharoza
-wielocukry - skrobia

Tłuszcze

budowa:

Zbudowane z trzech cząsteczek alkoholu - glicerolu, do których przyłączone są reszty kwasów tłuszczowych.

funkcje:

Tłuszcze są energetycznym składnikiem dostarczającym organizmowi energii cieplnej na utrzymanie stałej temperatury ciała.
Nadmiar tłuszczu :
izoluje przed zimnem
stnowi materiał zapasowy energetyczny.


Białka


funkcje:

budulcowa, energetyczna, transportująca (chemoglobina), odpornościowa (przeciwciała), wzmacniająca i uelastyczniająca (kolage), enzymatyczna.


budowa :

Dwadzieścia aminokwasów buduje białko zwierzęce
tj. Białka składają się z aminokwasów


2010-03-14T21:43:51+01:00
Węglowodany (cukry)
1.Skład pierwiastkowy C,H,O
2.Podział : ze względu na budowę
- proste np.glukoza , fruktoza, galaktoza, ryboza
-dwucukry np.laktoza, sacharoza, maltoza
-złożone wielocukry np.skrobia , celuloza czyli błonki , glikogen , chityna
3.Funkcje
-energetyczna np.glukoza ,glikogen,
-budulcowa np.celuloza(składnik ściany komórkowej roślin) ,
chityna (składnik ściany komórkowej grzybów,pancerza,stawonogów,) pektyny
-odżywcza np.laktoza,(cukier buraczany),skrobia (w ziemniakach,pszenicy,ryżu)
-zapasowa np.skrobia , insulina u roślin , glikogen u ludzi i zwierząt
Tłuszcze
zbudowana z kwasów tłuszczowych i gliceraolu
1.Podział
a) ze względu na budowę
-proste np.tłuszcze właściwe,
-złożone np.fosfolipidy,glikolipidy
b)ze względu na pochodzenie
-roślinne,zwierzęce
2.Funkcje
-energetyczna
-zapasowa(u zwierząt zapadających w sen zimowy) , u roślin w nasionach słonecznika
-budulcowa np.cholesterol
-ochronna chronią np.nerki, gałki oczne przed urazami u zwierząt , chronią przed utratą wody i urazami (woski u roślin)
Białka
1.funkcje
transportuje hemoglobinę
enzymatyczna, odpornościowa budulcowa (kologen,kreatyna,elastyna)