Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-14T22:30:05+01:00
W skład jądra atomu wchodzi 17 protonów i 18 neutronów.Określ jaki to pierwiastek,podaj jego symbol i konfigurację elektronową.!

proszę o podanie dokładnych obliczeń!. i wytłumaczenie jak to się liczy?.
17 protonow czyli szukasz takiego pierwiastka w układnie okresowym ktory liczbe atomowa (porzadkowa) ma 17 no i wychodzi ze to chlor. Liczbe neutronow oblicza sie odejmujac mase atomowa (u) od liczby protonow (liczba atomowa).
Cl
K L M N
to kolejne powłoki na ktorych sa umieszczone elektrony.
tyle ile protonow to i elektronow.
powłoki te maksymalnie moga miescic
K2 L8 M18
a w tym przypadku bedzie tak skoro mamy 17 elektronow
K2 L8 M7
1 1 1
  • Użytkownik Zadane
2010-03-14T22:32:28+01:00
17 protonów
18 neutronów
a więc:
liczba atomowa (Z) określa m.in. ilość protonów w jądrze atomowym, a z tego co wiemy jest ich 17, więc wystarczy spojrzeć w układ okresowy pierwiastków chemicznych.
Jak widać jest to Cl (chlor), jeśli nie jesteś pewien/pewna, sprawdź liczbę masową (A), która jest sumą protonów i neutronów (18n+17p=35)
Izotopy Cl to 35 i 37, a więc zgadza się.
Podsumowując jest to Cl (chlor).
Konfiguracja elektronowa:
Liczba elektronów wynosi 17, więc:
K = 2e
L = 8e
M = 7e

Mam nadzieję, że pomogłam :)
2 3 2
2010-03-14T22:47:46+01:00
Witaj
1. Ponieważ w jądrze jest 17 protonów więc jest to jądro izotopu chloru Cl35 -
symbol Cl automatycznie oznacza pierwiastek nr 17 cyli chlor Cl.

2. Jesli w jądrze jest 17 protonów /czyli ładunek +17/, to aby atom był
elektrycznie obojętny - musi wokół jądra krążyć 17 elektronów czyli ładunek
- 17/. Kolejność zapełniania powłok i podpowłok wyznacza układ okresowy.
Zaczynamy od wodoru i idziemy poziomo wzdłuż okresów i mamy kolejno :
1 s2------------------>2 s2 p6------------------->3 s2 p5
..K2.....................L6..........................M7
I okres................II okres....................III okres
2 elektrony....+.....8 elektronów......+.......7 elektronów = 17 elektronów

..............................pozdrawiam
1 1 1