Odpowiedzi

2010-03-14T23:36:19+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Estryfikacja jest to reakcja alkoholu z kwasem karboksylowym w obecności katalizatora kwasu siarkowego (VI). W reakcji powstaje ester oraz woda.

CH3COOH + CH3OH -----> CH3COOCH3 + H20

^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^
SUBSTRATY PRODUKTY
27 3 27
2010-03-14T23:38:55+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Reakcja estryfikacja jest to reakcja alkoholu z kwasem, w wyniku czego powstaje ester. Jestem ona odwracalna, katalizatorem tej reakcji jest kwas siarkowy(VI).
Przykład:
CH₃COOH + C₂H₅OH -> CH₃COOC₂H₅ + H₂O
kwas octowy reaguje z alkoholem etylowy i powstaje octan etylu (ester) + woda
Substraty:
- kwas octowy,
- alkohol etylowy;
Produkty:
- octan etylu (ester),
- woda.
23 3 23
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-14T23:40:24+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Tradycyjna reakcja estryfikacji jest to reakcja zachodząca między kwasem karboksylowym a alkoholem w obecności stęż. H2SO4. Produktem jest ester i woda.

C2H5COOH + CH3OH--->C2H5COOCH3 + H2O (na strzałce"stęż. H2SO4")
kwas propionowy + metanol---->propionian metylu + woda

Również reakcja zachodząca między kwasem karboksylowym a fenolem nosi nazwę reakcji estryfikacji
32 3 32