Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-15T16:48:12+01:00
* Na przedniej stronie banknotu flaga Unii Europejskiej jest zielona, a gwiazdy na niej - pomarańczowe. Podpis prezesa EBC zmienia kolor na zielony. Świecą się gwiazdy i kółeczka w środkowej części banknotu.
* Na stronie odwrotnej: mapa, most i nominał - zmieniają kolor na żółty lub zielony
2 3 2
  • Użytkownik Zadane
2010-03-15T16:49:47+01:00
Banknoty euro są identyczne we wszystkich 12 państwach. Projektanci ich nie chcieli zapewne zrazić żadnego państwa członkowskiego, toteż nie umieścili na nich żadnej ze znanych budowli. Widzimy na nich tylko;
a) na awersie - rysunki okien i bram w kilku najważniejszych europejskich stylach architektonicznych - od klasycznego, na 5 euro, do współczesnego na 500 euro; bramy i okna symbolizują otwartość i chęć współpracy w UE,
b) na rewersie - rysunki mostów z różnych epok; symbolizują one porozumienie pomiędzy Europą i resztą świata oraz więzi łączące kraje UE.
Rysunki na awersie i rewersie są wypukłe, wykonane w bardzo precyzyjnej technice mikrodruku. Wzory poszczególnych banknotów zawierają ponadto:
- nazwę waluty w alfabecie łacińskim i greckim, - symbol UE - flagę z 12 złotymi gwiazdami ułożonymi koliście na lazurowym tle,
- inicjały Europejskiego Banku Centralnego,
- symbol wskazujący na ochronę praw autorskich,
- podpis prezesa EBC (Holendra - Wima Duisenberga).
Banknoty różnią się między sobą:
- rozmiarami - banknoty zwiększają się wraz ze wzrostem nominału,
- kolorystyką - w zależności od nominału ich dominującym kolorem może być np. szary lub czerwony,
- wzornictwem - niektóre elementy drukowane są jako wypukłe.
Banknoty mają też specjalne zabezpieczenia uniemożliwiające ich fałszowanie. Między innymi są to:
- papier - supermocny i cienki (do jego produkcji posłużyła bawełna),
- hologram - w postaci paska - biegnącego z góry do dołu przez cały banknot (5, 10, 20 euro) - lub holograficznej nalepki - widoczny jest na niej, w zależności od kąta patrzenia, nominał lub motyw architektoniczny (50, 100, 200, 500 euro),
- opalizujący szeroki pasek - na banknotach 5, 10, 20 euro widoczny jest pod pewnym kątem; na nominałach 50, 100, 200, 500 euro zastępuje go farba drukarska o zmieniającym się kolorze,
- wąski pasek i znak wodny - widoczne są podczas oglądania banknotu pod światło,
- numery banknotu - umieszczone w przeciwległych rogach rewersu (pozwalają w razie kradzieży na jego identyfikację),
- nominał banknotu - odpowiadająca mu liczba wydrukowana jest w tzw. technice wypukłej (niezwykle przydatne udogodnienie dla osób niewidomych mogących dotykiem rozpoznać wartość banknotu - podobnie postąpiono też z monetami).
Monety euro, w przeciwieństwie do banknotów, mają wspólny tylko awers, rewers różni się w zależności od kraju.
Każda moneta - niezależnie od tego, jaki ma emblemat na stronie narodowej (na rewersie) - jest prawnym środkiem płatniczym w całej strefie euro, a nie tylko w państwie członkowskim, w którym została wyemitowana. Tak więc można kupić pizzę w Rzymie płacąc monetą np. z harfą celtycką. Na wspólnej stronie monet (na awersie) przedstawionych jest, w formie mapy, 15 państw UE oraz gwiazdki znajdujące się na unijnej fladze. Monety centowe o nominale 1,2 i 5 euro przedstawiają Europę na mapie świata. Monety 10-, 20- i 50-centowe przedstawiają Unię Europejską jako zbiór narodów. Natomiast monety o nominale 1 euro i 2 euro przedstawiają Europę bez granic.
2 4 2