Odpowiedzi

2010-03-15T17:35:40+01:00
Mszaki: występują w środku zarodni zakręconych
budowa : z budowane są z części zielonej nazwanych gemoflitami
Rozmnożenie : płuciowe
Znaczenie dla człowieka :
Znaczenie w przyrodzie : w pzryrodzie utrzymują wodę chroniąc je przed szybkim odparowywaniem

PAPROTNIKI
Występowanie : Występują na częściach łodygi w miejscach wilgotnych i zacienionych nie które na łąkach , nieużytkach i polach
Budowa : Korzeń , łodyga i liście i klącze , liść złożony
Rozmnażanie :
Znaczenie dla człowieka :
Znaczenie w przyrodzie :
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-15T18:02:27+01:00
Mszaki :
1.rozmnażenie
Pokoleniem dominującym u mszaków jest GAMETOFIT.Jest to pokolenie płciowe gdyż na szczycie gametofitu tworzą się organy płciowe : rodnie (żeńskie) i plemnie (męskie)

Pokoleniem niedominującym jest SPOROFIT zbudowany z bezlistnej łodygi , która po pewnym czasie zanika.

Znaczenie maszaków :
a) wzbogacają glebę
b)przyczyniają się do leśnego klimatu
c)zmniejszają ryzyko powodzi
d)są miejscem życia wielu zwierząt
e)torf używany jest do leków,kosmetyków oraz kompieli leczniczych
f)są to organizmy pionierskie (występują w miejscach gdzie nie ma życia )
g)chronią glebę przed erozją

PAPROTNIKI:
Pokoleniem dominującym u paprotników jest SPOROFIT, który jest zbudowany z łodygi ulistnionej i jest samożywny.Jest to pokolenie bezpłciowe.

Pokoleniem niedominującym jest GAMETOFIT, który jest krutkotrwały ma kształt sercowaty i zachodzi w nim proces rozmnażania płciowego.

DO GRUPY PAPROTNIKÓW NALEŻĄ;
paprocie
skrzypy(większość podochroną)
widłaki(wszystkie objęte ochroną)

Znaczenie paprotników:
- Kopalne gatunki, formy drzewiaste żyjące w erze paleofitycznej przyczyniły się do powstania ogromnych złóż węgla kamiennego.

- W klimacie tropikalnym paprotniki reprezentowane są liczniej niż w umiarkowanym i stanowią istotny składnik biocenoz leśnych.

- Współczesne gatunki krajowe nie odgrywają większej roli w przyrodzie i ekosystemach, choć w niektórych lasach stanowią podstawowy składnik podszytu. Ze względu na rzadkość występowania wiele gatunków objętych jest ochroną prawną.

- Nieliczne gatunki stosowane w leczeniu ludzi: widłak goździsty, skrzyp polny, nerecznica samcza.

- Na większą skalę paprocie hodowane są jedynie w celach dekoracyjnych, np. orliczka kreteńska.