Odpowiedzi

2010-03-15T17:45:19+01:00
PRZYCZYNY I WOJNY (1600-1635)
1587 r. – Zygmunt III Waza zostaje królem Polski.
1592 r. – Umiera Jan Waza, król Szwecji, tron obejmuje Zygmunt III Waza, ale pozostaje w Polsce. Władzę w Szwecji w latach 1592-1594 sprawuje stryj Zygmunta III Wazy, Karol Sudermański.
1594 r. – Zygmunt wyrusza do Szwecji, gdzie się koronuje.
Karol Sudermański nie chce jednak oddać władzy Zygmuntowi III Wazie.
- Wysyła do Szwecji wojska, by odzyskać władzę.
- Wojska zdradzają Zygmunta III Wazę i wtrącają króla do lochu.
- Zygmunt III Waza nie chce mimo to oddać władzy Karolowi.
1596 r. – Zygmunt zostaje wypuszczony z wilczym biletem.
1598 r. – Karol Sudermański detronizuje Zygmunta III Wazę przy zgodzie szlachty i koronuje się na władcę Szwecji. Zygmunt III Waza nadal jest królem Polski.
1600 r. - Inkorporacja (przyłączenie) Estonii do Polski. Estonia należała do Szwecji, więc Karol Sudermański zdenerwował się, co doprowadziło do wojny.
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-15T17:45:29+01:00
- Szwedzi napadli na Polskę w okresie szczególnych trudności Rzeczpospolitej, mimo, że termin rozejmu w Sztumskiej Wsi jeszcze nie upłynął (miał obowiązywać 26 lat, do 1661 roku).

- Jednym z zasadniczych pretekstów do rozpoczęcia wojny z Polską było dla Szwedów używanie przez króla polskiego Jana Kazimierza tytułu króla Szwecji. Poza tym ciągle nierozstrzygnięta pozostawała sprawa Inflant.

mam nadzieję ,że pomogłem ;)
5 2 5
2010-03-15T17:48:07+01:00
Pierwszą przyczyną było to że obojgiem tych państw miał rządzić jeden król (był to chyba król Zygmunt III Waza ale nie jestam pewien) a drugi to oba te kraje walczył\y ze sobą o terytotium dzisiejszej Litwy .Łotwy i Estonii.
1 3 1