Dokończy mi ktośś ??

Książki Ali stoją na 3 półkach. Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej. Na pierwszej i na trzeciej półce jest razem 2 razy więcej niż na drugiej. ile książek ma Ala?


I x
___________
II x-15
___________
III x-15/2
___________


I + III = 2 * II


x+ x-15/2 = 2*(x-15)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-15T18:02:27+01:00
X+ x-15/2 = 2*(x-15)
x + 0,5x - 7,5 = 2x - 30
1,5 x - 2x = -30 + 7,5
- 0,5x = - 22,5 obie strony dzielimy na -0,5
x = 45



1 polka 45 ksiazek
2 polka 45-15=30
3 polka 45-115 / 2 = 30/2=15
wszystkie ksiazki = 45 + 30 + 15 =90
1 5 1
2010-03-15T18:03:33+01:00
X+ x-15/2 = 2*(x-15)
x+x-15/2=2x-30 |*2
2x+x-15=4x-60
-15+60=4x-3x
45=x

x+x-15+x-15/2=45+45-15+45-15/2=75+30/2=75+15=90

odp.;90
2010-03-15T18:10:23+01:00
I x
___________
II x-15
___________
III (x-15)/2
___________


I + III = 2 * II


x+ (x-15)/2 = 2*(x-15)
x+1/2x-7,5=2x-30
1,5x-2x=-30+7,5
-0,5x=-22,5
x=45

I x=45 szt.
___________
II x-15=45-15=30szt.
___________
III (x-15)/2=30/2=15szt.
___________
I+II+III=45+30+15=90szt.
Ala ma 90szt.
pozdrawiam:)
1 5 1