W czasie kwesty zebrano do puszki 150 zł. Wśród 41 monet była tylko jedna złotówka, a poza tym tylko dwuzłotówki i pięciozłotówki. Ile było pięciozłotówek, a ile dwuzłotówek ?

proszę o wszystkie obliczenia !!! rozwiązania za pomocą równań....
pilneee !!!! to zadanie jest na str. 196 lub 200 w podręczniku matematyka z plusem zadania uzupełniające, zad. 17

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-15T19:45:43+01:00
Y - ilosc dwuzlotówek
z - ilosc pieciozlotowek
1 - ilosc jednozłotowek
41-1 = 40 - 40monet
150-1 = 149 - zebrana kwota po odjeciu zlotowki
układ rownan

y+z = 40
2y + 5z = 149

y = 40- z
80 - 2z + 5z = 149
3z = 69
z = 23
y = 40-23=17
dwuzłotówek bylo 17 a pięciozłotówek 23
34+115+1 = 150
2010-03-15T19:51:40+01:00
X- liczba 1 zł -wiadomo, byla 1 jednozłotówka
y- liczba 2 zl
z- liczba 5zl

układamy układ równań:
x+y+z=41
x+2*y+5*z=150

pierwsze rownanie: za x podstawiamy 1 bo byla tylko jedna moneta
1+y+z=41 => y+z =40 => y=40-z, podstawiamy to do 2 rownania

1+2*(40-z)+5*z=150
80-2z +5z=149
3z=69
z=23, bylo zatem 23 5zlotówek

y=40-z = 4--23= 17 a 17 dwuzłotówek
1 5 1