Prosze na jutro mam.! z Książki "Matematyka z plusem " gim. 1 podrecznik str.180 zad 7 i 8 . Po reformie. oto zadania :

Równania .! <zadania tekstowe>
7.
Krzyś rozbił skarbonke i policzył że było w niej 32 zł.w monetach o nominałach 2zł,1zł, 50gr i 20 gr .Dwuzłotówek było 2 razy mniej niż złotówek a pięćdziesięciogroszówek było 2 razy więcej niż złotówek .Dwudziestogroszówek było 10 . Ile monet było w skarbonce.?





i


8.
Jaś kupował haczyki w sklepie wędkarskim . Duży haczyk było 7 groszy droższy od małego .Za 8 dużych haczyków i 6 małych zapłacił 3,5 zł. Ile kosztował duży haczyk, a ile mały.?

3

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-03-15T20:11:18+01:00
7.

x - złotówki
1/2 x - dwu
2 x - pięćdziesięcio..
10 - 20 gr

10*20 = 200 gr = 2 zł
1x+ +1/2x *2 + 2x*0,5 + 2zł = 32
1x+ 1x+ 1x = 30
3x = 30 |: 3
x = 10
10 złotówek
5 - 2 zł
20 - 50 gr
10 - 20 gr
10+5+20+10=45
Odp. Było 45 monet


8.x-cena małego haczyka
x+0,07zł - cena dużego haczyka
6x + 8(x+0,07)= 3,50 - za 6 małych haczyków i 8 dużych cena
6x+8x+0,56=3,50
14x=3,50-0,56
14x=2,94/:14
x=21
21gr+7gr=28gr
odp. mały haczyk kosztował 21gr a duzy 28gr
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-15T20:11:25+01:00
7. Krzyś rozbił skarbonkę i policzył, że było w niej 32 zł i monetach o nominałach: 2 zł, 1 zł, 50 gr i 20 gr. Dwuzłotówek było 2 razy mniej niż złotówek, a pięćdziesięciogroszówek było 2 razy mniej niż złotówek. Dwudziestogroszówek było 10. Ile monet było w skarbonce?

2 x +2x +0,5 *4x +0,2 *10=32
2x+2x+2x+2=32-2
6x=30 /:6
x=5

spr
5 -ilość 2 zł
ilość 1 zł=2 * 5=10
ilość 0,50=4 *5=20
ilość 0,20=10

5 +10 +20 +10=45
Odp. W skarbonce było 45 monet.
8. Jaś kupował haczyki w sklepie wędkarskim. Duży haczyk był o 7 groszy droższy od małego. Za 8 dużych haczyków i 6 małych zapłacił 3,50 zł. Ile kosztował duży haczyk a ile mały?

x - cena dużego haczyka
x-0,07 - cena małego haczyka

8x+6(x-0,07)=3,5
8x+6x-0,42=3,5
14x=3,92
x=0,28 zł

0,28-0,07=0,21 zł

Odp. Duży haczyk kosztował 28gr a mały 21 groszy

pozdrawiam
mam nadzieję że w miarę jasno to napisałam ;**
2 3 2
2010-03-15T20:17:11+01:00
Zadanie 8/180
x- mały haczyk
x+7- duzy haczyk
3,50zł=350gr
8*(x+7)+6x=350gr
8x+56+6x=350
14x=350-56
14x=294/14
x=21gr

x+7=21+7=28

Odp: Duży haczyk kosztował28gr,a mały 21gr

Zadanie 7

x - złotówki
1/2 x - dwu
2 x - pięćdziesięcio..
10 - 20 gr

10*20 = 200 gr = 2 zł
1x+ +1/2x *2 + 2x*0,5 + 2zł = 32
1x+ 1x+ 1x = 30
3x = 30 |: 3
x = 10
10 złotówek
5 - 2 zł
20 - 50 gr
10 - 20 gr
10+5+20+10=45
Odp. Było 45 monet

3 3 3