Odpowiedzi

2010-03-15T21:04:37+01:00
X=ilość pisaków niebieskich
y= ilość pisaków czarnych
x+y=5
2x+1,5y=9(zł)

-1,5x-1,5y=-7,5
2x+1,5y=9(zł)
-------------------
0,5x=1,5
x=3
y=2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-15T21:06:26+01:00
Kupiono 5 pisaków. W sumie zapłacono 9zł. Niebieskie kosztowały 2zł, a czarne 1,50zł. Ile kupiono czarnych, a ile niebieskich pisaków?

niebieskie pisaki = x
czarne pisaki = y

x+y = 5
2x+1,5y = 9
wyłączamy x żeby móc podstawić:
x = 5-y
2x+1,5y = 9
podstawiamy pierwsze do drugiego:
2(5-y)+1,5y = 9
2x+1,5y = 9
obliczamy tylko pierwszą linijkę, drugą przepisujemy, bo to ukłąd 2 równań a nie jednego
10-2y+1,5y = 9
2x+1,5y = 9

10-0,5y = 9 /-10
2x+1,5y = 9

-0,5y = -1 /:(-0,5)
2x+1,5y = 9

y = 2 uzyskany wynik podstawiamy do drugiego równania, które cały czas przepisywaliśmy
2x+1,5y = 9

2x+1,5*2 = 9
y = 2

2x+3 = 9 /-3
y = 2

2x = 6 /:2
y = 2

x = 3
y = 2 i mamy rozwiązanie :) mam nadzieje że wszystko jasne, w razie czego pytaj