Podręcznik: Matematyka z plusem (nowe wydanie) do 3 kl. gimnazjum.
Strona: 152
Zadanie: 18
Przykład: C

Polecenie: Na rysunkach przedstawiono graniastosłupy prawidłowe. Oblicz długości odcinków zaznaczonych na rysunkach kolorem niebieskim.

Rysunek jest w załączniku.

Jeśli to nie kłopot to proszę o rozwiązanie zadania w składni edytora równań z OpenOffice.org. Muszę odrobić to zadanie na komputerze.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-15T21:47:13+01:00
Odcinek p dzieli podstawę na dwa trapezy. Podstawa to sześciokąt prawidłowy, możesz go podzielić na 6 trójkątów równobocznych, takich samych. Każdy z tych trójkątów ma bok o mierze tej samej co boki podstawy graniastosłupa.

Czyli,
p = 2a (a długość boku podstawy)
p = 4

R razem z bokiem 6 i p tworzy trójkąt prostokątny. Czyli twierdzenie Pitagorasa.
6² + 4² = x²
36 + 16 = x²
√52 = x
2√13 = x

r= 2√3

Na początku trzeba policzyć wysokość jednego z trójkątów równobocznych.
y² + 1² = 2²
y² + 1 = 4
y²= 4 - 1
y =√3
Potem mnożymy, bo odcinek s składa się z 2 wysokości trójkąta równobocznego.
s= 2√3
Mam nadzieję, że pomogłam =3


12 3 12
2010-03-15T22:06:59+01:00
Rozwiązanie w załączniku
7 4 7