Napisz interpretacje wiersza Jana Kochanowskiego "Na lipę" uwzględniając:
a)podmiot iryczny
b)obraz poetycki
c)środki stylistyczne(z przykładami)
Oto wiersz :
NA LIPĘ



Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie!

Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,

Choć się nawysszej wzbije, a proste promienie

Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelane cienie.

Tu zawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,

Tu słowicy, tu szpacy wdzięcznie narzekają.

Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły

Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły.

A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadnie,

Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie.

Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładzie

Jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadzie.

Proszę o pomoc daje naj

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-16T15:07:24+01:00
Jan Kochanowski opisuje w wierszu zapewne swoją ulubioną lipę.Podmiotem lirycznym jest lipa , która zachęca by ktoś pod nia usiadł, osłonił się przed słońcem i zrelaksował się. Fraszka ta zachwyca piękno i charmonię przyrody. środki stylistyczne: metafora-"szpacy wdzięcznie narzekają'' epitet-''cichym szeptem'' , ''pracowite przczoły'' porównanie-"Lecz mię pan tak kładzie..." to chyba wszystko:)
4 5 4
2010-03-16T15:14:42+01:00
Podmiotem lirycznym jest dzrewo lipa.
lipa dokonuje autoprezebtacji reklamujac siebie swoje liczne zaley.
- wech(zapach kwietów)
-wzrok
-smak(miód)
-słuch(szum)
-dotykspokój sen sprawia przyemnosc
w tekscie widoczna jest wież łączaca człoweka z natura, harmonia panujaca w swiecie a takze przywiazanie kochanowskiego do przyrody.
Sroski poetyckie
epitety: proste promienie,pracowie pszczoły,wonnego kwaietwykrzyknienie: odpoczyn sobie!
anafora: tu... tu...
apostrofa: szlachetne zdrowie,
2 4 2