Ksiązki ali stoją na trzech pólkach.Na drugiej półce jest o 15 ksiazek mniej niz na pierwszej i 2 razy wiecej niż na trzeciej.Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy wiecej ksiązek niż na drugiej.Ile ksiązek ma Ala. Ułóż równanie.
Dam najlepszą ;P
Proszę pisać zrozumiale :P

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-03-16T19:54:09+01:00
Książki Ali stoja na trzech półkach. Na drugiej półce jest 15 ksiązek mniej niz na pierwszej i 2 razy wiecej niz na trzeciej. Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy wiecej ksiązek niż na drugiej. Ile ksiązek ma Ala?
x - ilosc ksiazek na I półce
y - ilosc ksiazek na II półce
z - ilosc ksiazek na III półce

y+15=x [Na drugiej półce jest 15 ksiązek mniej niz na pierwszej ]
y=2z [ 2 razy wiecej niz na trzeciej]
x+z = 2y [Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy wiecej ksiązek niż na drugiej.]
układ 3 rownan ;] Rozwiazuje przez podstawianie
x = 2z + 15
x+z = 4z

x = 2z +15
x= 3z

3z= 2z + 15
z=15
x= 45
y = 30

Ala ma 45 + 30+15 = 90 ksiazek
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-16T20:02:50+01:00
X - liczba ksiazek na 2 półce
y - liczba wszystkich ksiazek

x+15 + x + ½x=y
2x=x+15 + ½x
y=2,5x + 15
0,5x=15 /*2
y=2,5x + 15
x=30
y=2,5 * 30 + 15
x=30
y=90
Odp. Ala ma 90 ksiazek