Wypisz z opisu chmur środki stylistyczne.

"I miał rozum - zawołał tadeusz z zapałem
Te Państwa niebo włoskie, jak o nim słyszałem,
Błękitne, czyste, wszak to jak zamarzła woda!
Czyz nie piękniejsze stokroć wiatr i niepogoda?
U nas dość głowę podnieść: ileż to widoków!
Ileż scen i obrazów z samej gry obłoków!
Bo każda chmura inna: na przykład jesienna
Pełznie jak żółw leniwa, ulewąbrzemienna
I z nieba aż do ziemi spuszcza długie smugi
Jak rozwite warkocze, to są deszczu strugi;
Chmura z gradem, jak balon, szybko z wiatrem leci,
Krągła, ciemnobłekitna, w środku żółto świeci,
Szum wielki słychać wkoło; nawet te codzienne
Patrzcie Państwo, te białe chmurki, jak odmienne!
Zrazu jak stada dzikich gęsi lub łabędzi,
A z tyłu wiatr jak sokół do kupy je pędzi:
Ściskają się, grubieją, rosną, nowe dziwy!
Dostają krzywych karków, rozpuszczają grzywy,
Wysuwają nóg rzędy i po niebios sklepie
Przelatują jak tabun rumaków po stepie:
Wszystkie białe jak srebro, zmieszały się - nagle
Z ich karków rosną maszty, z grzyw szerokie żagle,
Tabun zmienia się w okret i wspaniale płynie
Cicho, z wolna, po niebios błękitnej równinie!"

Błagam o pomoc.
z góry dziękuję .

2

Odpowiedzi

  • ehmm
  • Rozwiązujący
2010-03-16T20:08:46+01:00
Niebo włoskie - epitet
Czyz nie piękniejsze stokroć wiatr i niepogoda?-pytanie retoryczne
Pełznie jak żółw leniwa- porównanie
chmura jesienna Pełznie jak żółw -to chyba animizacja
no jest jeszcze dużo innych porównań i epitetów
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-16T20:23:39+01:00
-epitety np.: "białe chmurki" "szum wielki"
-apostrofa : "Patrzcie Państwo"
-pytanie retoryczne : "Czyz nie piękniejsze stokroć wiatr i niepogoda?"
-wykrzyknienie : "Błękitne, czyste, wszak to jak zamarzła woda!"
-archaizm np.: "zrazu"
-animizacja np. : "chmura (...) pełznie jak zółw"
-porównanie np.: "Przelatują jak tabun rumaków " "białe jak srebro"
-hiperbola np.: "Wysuwają nóg rzędy i po niebios sklepie
Przelatują jak tabun rumaków po stepie"
-peryfraza np.: "Cicho, z wolna, po niebios błękitnej równinie!""
-neologizm: "ulewąbrzemienna"
-wyrazy zdrobniałe: "chmurki"


6 3 6