Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-16T20:09:26+01:00
1.
Ich wspólna cecha jest posiadanie naczyń oraz płynu, który krąży w tych naczyniach.

UKŁAD KRWIONOŚNY - Krew wprowadzana jest w ruch przez serce w zamkniętym systemie naczyń krwionośnych. Rozróżnia się trzy rodzaje naczyń krwionośnych:
- tętnice
- żyły
- naczynia włosowate

UKŁAD LIMFATYCZNY to układ otwarty tzn. że drobne naczynia limfatyczne otwierają się bezpośrednio do przestrzeni międzykomórkowej.

Składa się z:

- naczyń limfatycznych (zwanych chłonnymi) -cofaniu się krwi,
- węzłów limfatycznych



2.
trzustka;
- gruczol wytwarzajacy enzymy trawienne
- trzustka wytwarza kwasy trawienne które trawią cukry białaka i tłusze

wątroba;
- wątroba wytawrza żółć która trawi tluszcze. enzymy trawienne z trzustki i wątroby spływają do dwunastnicy



licże na najj^^ xD ;**
1 5 1
2010-03-16T20:15:19+01:00
Do limfy wchłaniane są produkty trawienia tłuszczów, wspomaga układ krwionośny w obronie organizmu (niszczy drobnoustroje i ciała obce). Odgrywa rolę w rozprzestrzenianiu komórek nowotworowych. Krew w układzie krwionośnym transportuje tlen, a leukocyty zawarte w krwi "walczą" o odporność organizmu.
Układ krwionośny wraz z układem limfatycznym tworzą układ krążenia.

Rola wątroby:
- wytwarza żółć, która emulguje tłuszcze
- gromadzi nadmiar cukru w postaci glicerolu
- rozkłada nadmiar aminokwasów
- wytwarza białka krwi
- odtruwa organizm

Rola trzustki:
- wytwarza enzymy i wydziela je do dwunastnicy
- wytwarza hormony, które regulują poziom cukru we krwi
2010-03-16T20:17:00+01:00
ROLA WĄTROBY:
- Wchłonięte cukry proste, aminokwasy i kwasy tłuszczowe dostają się żyłą wrotną do wątroby.
– Wątroba uczestniczy w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów:
utrzymuje stały poziom glukozy we krwi – przekształca jej nadmiar w glikogen (glikogenogeneza),
-magazynuje glikogen, rozkłada go w reakcjach glikogenolizy do glukozy,
-dokonuje dezaminacji aminokwasów,
-syntetyzuje mocznik, białka krwi (z wyjątkiem g-immunoglobulin),
-utlenia kwasy tłuszczowe,
-syntetyzuje fosfolipidy, cholesterol,
-produkuje żółć,
-neutralizuje trucizny,
-magazynuje żelazo, witaminy A, D, B12,
-produkuje heparynę (substancję zapobiegającą krzepnięciu krwi),
-produkuje duże ilości ciepła.
-z wątroby naczynia krwionośne niosą substancje odżywcze do komórek ciała.
ROLA TRZUSTKI:
Funkcje trzustki w organizmie człowieka dzielimy na wewnątrzwydzielnicze, polegające na wydzielaniu hormonów (m.in. insulina) oraz zewnątrzwydzielnicze, opierające się na wydzielaniu i transporcie soku trzustkowego do dwunastnicy.




Układ :
+limfatyczny (otwarty)
Jest to układ otwarty tzn. że drobne naczynia limfatyczne otwierają się bezpośrednio do przestrzeni międzykomórkowej
Składa się z:
naczyń limfatycznych, węzłów limfatycznych
Układ limfatyczny pełni funkcję:
odpornościową - odprowadzającą - neutralizującą

+krwionośny (zamknięty)
Krew wprowadzana jest w ruch przez serce.
Rozróżnia się trzy rodzaje naczyń krwionośnych:
tętnice, żyły i naczynia włosowate
W organizmie krew krąży dwoma zamkniętymi obiegami:
-dużym,
-małym (płucnym)

Mam nadzieje,że pomogłam - chociaż troszke :)
1 5 1