Odpowiedzi

2010-03-16T20:16:40+01:00
- duże zainteresowanie starożytnością
- skupienie uwagi na człowieku
- wiele odkryć
170 4 170
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-16T20:20:06+01:00
Nazwa renesans i odrodzenie są tożsame. Odrodzenie zaczęto uzywać już w 16 wieku. Uznano, że człowiek odrodził się po ''morkach srednich'' i nawiązuje do kultury starozytnej.

najważniejszy prąd renesansu:
Humanizm- najważniejszy prąd umysłowy. Narodził się we Włoszech, na początku 16 wieku i początkowo odnosił się do studiów nad dorobkiem antycznym. Humaniści uznali cywilizację starożytnej Grecji i Rzymu za najdoskonalszy wzorzec. Zczasem termin humanizm poszerzono i zaczął on oznaczać światopogląd wynikający z przekazania o samodzielności człowieka.

Gatunki literackie epoki renesansu;
-TREN, PIEŚŃ, SONET, HYMN, FRASZKA, NOWELA, DRAMAT SZEKSPIROWSKI

Wzorce osobowe:
-idealny gospodarz, czyli szlachcic ziemianin
-dworzanin
-idealny władca
-wizerunek kobiety renesansu

Charakterystyczne dla architektury renesansowej było:
-białe krużganki arkadowe, czyli otwarte korytarze
-okna miały rozmaite obramowania
-popularne stały sie parapety
-ozdobne sufity tzw. kasetony
47 1 47