Odpowiedzi

2010-03-16T22:25:23+01:00
--peryfraza - "Balon" - Adama Naruszewicza: lot --> powietrzne szlaki
--przerzutnia - "Pan Tadeusz" - Adama Mickiewicza (księga dziewiąta): "„Jako machina, którą niemieccy majstrowie
wymyślili i która młockarnią się zowie”.
--apostrofa - J.A. Morsztyn "Do lutnie": "Lutni wszechmocna, lutni słodkostronna."
--metafora - Adam Zagajewski - "Szybki wiersz": "..zbawienie rosło w ogrodzie."
--epitet - Cyprian Norwid - "W Weronie": łagodne oko
--porównanie - Cyprian Norwid - "Burza": "Warcząc opodal jak bezsilne szczenię."

:)
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-16T22:46:10+01:00
Apostrofa:
1)"Smutno mi, Boże" Juliusz Słowacki - "Smutno mi, Boże"
2)"Litwo, ojczyzno moja" Adam Mickiewicz- "Pan Tadeusz"
3)"Młodości, dodaj mi skrzydła" Adam Mickiewicz- "Oda do młodości"
4)"Adamie, ty boży kmieciu" - "Bogurodzica"
5)"Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz aż się zepsujesz" - Jan Kochanowski - "Na zdrowie"

Metafora:
1)"Wicher z tryumfem zawył" - Adam Mickiewicz - "Sonety krymskie"
2)"Świeciły z daleka pobielane ściany" _ A. Mickiewicz - "Pan Tadeusz"
3)"aby język giętki Powiedział wszystko" Juliusz Słowacki - "Bieniowski"
4)"diabły ludziom szczęście noszą" J. Słowacki-"Balladyna"
5)"śpieszą się zegary" Wiliam Szekspir - "Romeo i Julia"

Porównania:
1)"Litwo, ojczyzno moja ty jesteś jak zdrowie" A. Mickiewicz-"Pan Taduesz"
2)"Usta jak korale"-Mickeiwcz - "Świteź"
3)"z ogonem jak żmija"- Goethe "król olch"
4)"pędzi jak strzała"-Goethe -"król olch"
5)"Jak spienione bałwany to w czarne szeregi
Ścisnąwszy się, buchają..." Mickiewicz "sonety krymskie"

Epitety:
1)"Łabędzą szyję" A.Mickiewicz-"Pan Taduesz"
2)"Lisie zamiary" A. Mickeiwcz "Świtezianka"
3)"Srebrne tonie" A. Mickiewicz "Świtezianka"
4)"Przerażone oczy" Mickiewicz "Świteź"
5)"próżna otucha" Goethe "król olch"

Przerzutnia:
1)"Gór okolicznych odbija wierzchołki
Strzegące brzegów" G. Byron-"Giaur"
2)"ty przecież spomiędzy ziemianek
Zazdrości godna!" Mickiewicz "dziady I"
3)Twórca mi dał to serce, choć w codziennym tłumie
Nikt poznać go nie może" Mickiewicz "dziady I"
4)"I z twych jagód wzajemny rumieniec wykwitał
Jak z róży" Mickiewicz "Do laury"
5)I tak wysoko postawił, że z góry
Wszystek świat widzę" J. Kochanowski- "pieśń X"

Peryfraza;
1)"Drugi stambulskie oddycha gorycze
Lub pije z chińskich ziół ciągnione treści" Mickiewicz "zima miejska"

15 4 15