Mama kupila rano orzechy laskowe.Wychodzacy do pracy , polecila swoim dzieciom : Piotrowi, Zosi i Jankowi by po powrocie ze szkoły każde z nich wzięlo sobie 1/3 zostawionych orzechow. Pierwsza wrócila Zosia. Odliczyla 1/3 orzechow , po godzinie wrocil Janek. Myslac ze nikogo nie bylo przed nim odliczyl sobie 1/3 orzechow. Ostatni przyszedl Piotr ktory z pozostalych orzechów odliczył swoją częsc czyli 1/3 . Wziął 12 orzechów , a zostawił24. Obilcz, ile orzechow zostawiła mama i ile tak naprawde powinno dostać każde dziecko .

3

Odpowiedzi

2010-03-16T21:59:46+01:00
24+12=36 - ilość orzechów które pozostawił janek = 2/3 orzechów które zostawiła zosia.
2/3=36
3/3=x
x=54 -tyle orzechów zostawiła na stole zosia, co stanowiło 2/3 orzechów które zostawiła mama na stole, tzn. 2/3
2/3=54
3/3=81
odp. Mama zostawiła 81 orzechów. Każde z dzieci miało zabrać po 27 orzechów.
1 5 1
2010-03-16T22:00:32+01:00
Skoro 1/3 to 12 to 4 razy 12 i jeszcze +24 i wtedy wyjdzie ile kupiła orzechów mama - wyjdzie 72. zaś 1/3 z 72 to 72 razy 1/3 = 72/3 = 24.
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-16T22:03:52+01:00
X - ilość wszystkich orzechów
(1/3)*x = (1/3)x - ilość wzięta przez Zosię
x - (1/3)x = (2/3)x - część którą zostawiła Zosia
(1/3)*(2/3)x = (2/9)x - ilość wzięta przez Janka
(2/3)x-(2/9)x = (6/9)x - (2/9)x = (4/9) x - ilość pozostawiona przez Janka
(1/3)*(4/9)x = (4/27)x - ilość wzięta przez Piotra
(4/9)x-(4/27)x = (12/9)x-(4/27)x = (8/27)x - ilość pozostawiona przez Piotra

(8/27)x = 24 /*27
8x=648 /:8
x=81

lub

(4/27)x=12 /*27
4x=324 /:4
x=81

Tak czy inaczej wychodzi że początkowo orzechów było 81, i każde dziecko powinno dostać (1/3) * 81 = (81/3) = 27 orzechów
1 1 1