Odpowiedzi

2009-10-26T17:49:52+01:00
1) Kolonizatorzy zniszczyli państwa Inków i Azteków. Większość ludności została zabita lub zmarła z powodu chorób.

2) Hiszpanie zakładali plantacje trzciny cukrowej i wydobywali złoto oraz srebro. Hiszpania była przez dwa wieki największym mocarstwem europejskim.

3) Portugalczycy handlowali korzeniami (przyprawami) i opanowali terany nadmorskie dzisiejszej Brazylii.

4) Rozwój handlu i wzrost zamożności miast i ich mieszkańców.

5) Potwierdzenie teorii o kulistości Ziemi.
3 5 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-26T18:05:13+01:00
Dla Ameryki:

- zakładanie kolonii (obszar podbity przez jakieś państwo i wykorzystywany przez to państwo) i powstanie imperiów kolonialnych: Hiszpanii, Portugalii, Holandii, Anglii, Francji.
- wprowadzenie w koloniach upraw monokulturowych np. plantacja kawy
- zniszczenie starych kultur indiańskich: Majów, Inków, Azteków
- zmniejszenie liczebności ludności tubylczej
- przeniesienie europejskich kultur do Ameryk, czego przejawem jest język angielski i francuski w Ameryce Północnej, hiszpański i portugalski w Ameryce Południowej i Środkowej
- napływ białych osadników z Europy do kolonii i czarnych z Afryki (przywrócenie niewolnictwa)


b) dla Europy:
- częściowy odpływ ludności z Europy do krajów kolonialnych
- napływ nowych towarów kolonialnych: kukurydza, ytoń, ziemniaki, pomidory, ananasy, kakao.
- napływ kruszców z Ameryki ożywił rozwój gospodarczy, rozwój handlu, napływ metali z których bito minety wprowadzał szybki wzrost cen.
- zmiana dróg handlowych:
* nastąpiła utrata znaczenie portów nad M. Śródziemnym
* rozwinięcie handlu trójkątnego (Europa-Afryka-Ameryka-Europa)
*rozwinięcie portów portugalskich, hiszpańskich, holenderskich
- poszerzenie wiedzy o świecie wpłynęło na rozwój nauk biologii, geografii
5 4 5