Jak sa po kolei alkeny i alkiny?
w alkanach jest :
metan
etan
i tak dalej
na necie nie znalazlam zeby w alkenach i alkinach byl (metan) czyli w alkenach metyn a alkinach metin...
alkeny i alkiny zaczynaja sie od etynu bez metynu?? mam nadzieje ze za bardzo nie poplatalam i da sie zrozumiec o co mi biega xD

3

Odpowiedzi

2010-03-17T17:21:41+01:00
ALKENY:
eten, propen, buten, penten, heksen, hepten, okten, nonen, deken
ALKINY:
etyn, propyn, butyn, pentyn, heksyn, heptyn, oktyn, nonyn, dekyn

metenu i metynu nie ma !
5 4 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-17T17:24:29+01:00
To bardzo proste w alkanach jest metan etan propan butan pentan heksan heptan oktan nonan dekan. Alkany są to węglowodory które mają tylko wiązania pojedyncze (np. etan C₂H₆ WIĘC jego wzór pół strukturalny wygląda następująco CH₃-CH₃) NATOMIAST w alkenach musi być jedno wiązanie podwójne, a w alkinach jedno wiązanie potrójne. Aby takowe wiązanie miedzy atomami węgla powstało muszą być co najmniej 2 ATOMY WĘGLA. Przypominam iż metan zawiera tylko jeden atom węgla i dlatego nie może tam być wiązania podwójnego czy potrójnego, ani żadnego innego.

Przykład:
etan C₂H₆
WZÓR PÓŁSTRUKTURALNY CH₃-CH₃

eten C₂H₄
WZÓR PÓŁSTRUKTURALNY CH₂=CH₂

etin C₂H₂
WZÓR PÓŁSTRUKTURALNY CH ≡ CH
7 4 7
2010-03-17T17:25:14+01:00
Dokładanie:
W alkanach występuje pojedyncze wiązanie między atomami węgla, w alkenach podwójne, a w alkinach potrójnie. W alkenach i alkinach nie ma... metenu i metynu, ponieważ w metanie jest TYLKO jeden atom węgla, więc nie miał by się z czym połączyć wiązaniem podwójnym lub potrójnym.
3 3 3