Z kawałka stopu miedzi z cyną, ważącego 12 kg i zawierającego 45% miedzi, oraz z 1,5 kg czystej cyny zrobiono stop. Ile procent cyny jest w otrzymanym stopie ?

proszę o rozwiązanie i zapisanie wszystkich obliczeń jakich dokonaliście

odpowiedź to : 60%

2

Odpowiedzi

2009-10-26T18:40:45+01:00
12kg=100% 45%=0,45 0,45 z 12kg=0,45×12kg=5,4kg jest miedzi w tym stopie 12kg-5,4kg=6,6kg jest cyny 6,6+1,5kg=8,1kg bedzie cyny w nowym stopie a ten stop bedzie teraz ważył 12kg+1,5kg=13,5kg i teraz 13,5kg=100% 8,1kg=x% x=8,1 razy 100:13,5=60% tyle jest % cyny
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-26T18:46:59+01:00
Stop ma masę 12 kg. Zawiera 45 % miedzi (czyli w 100 kg stopu byłoby jej 45 kg). Aby to zrozumieć, układamy proporcję. Policzymy masę miedzi w 12 kg stopu:
12 kg stopu--------------------------------x (kg miedzi)
100 kg stopu-------------------------------45 kg miedzi
Mnożymy "na krzyż" i mamy x = 5,4 kg miedzi.

A teraz policzymy, ile w tym stopie jest cyny:
12 kg - 5,4 kg = 6,6 kg cyny

Teraz liczymy masę nowego stopu, który powstał przez rozpuszczenie starego stopu wraz z dodaną czystą cyną:
12 kg (masa starego stopu) + 1,5 kg (masa dodanej czystej cyny) = 13,5 kg (masa nowego stopu).
Policzymy, ile procent cyny jest w otrzymanym stopie (czyli ile jej by było w 100 kg nowego stopu):
100 kg (nowego stopu)------------------------x (kg cyny)
13,5 kg-----------------------------------------8,1 kg cyny (6,6 kg + 1,5 kg)

Liczymy "na krzyż" i mamy x = 60 kg. Jest to ilość w 100 kg, a więc zawartość cyny w nowym stopie wynosi 60 %.
Pozdro)))