Hej,proszę o szybką odpowiedź:)
1. Rozwiń podane zdania, stosując wskazane okoliczniki(o ile to możliwe-z wyrazami określającymi).
a.(okolicznik sposobu)... czekałem na wiadomość od brata.
b.spróbuję naprawić rower(okolicznik przyzwolenia)...
c.lepiej pójdźmy (okolicznik miejsca)...
d.(okolicznik czasu)... nie mogę się do ciebie dodzwonić.
e.spóźniliśmy się (okolicznik przyczyny).
f.po południu pójdę(okolicznik celu)...
g.(okolicznik warunku)... natychmiast dzwoń po pogotowie.

2.uzupełnij związki frazeologiczne wyrazami z ramki(sprowadzić;patrzeć;pasuje;łysy).podkreśl i nazwij okoliczniki.
a....na manowce-okolicznik...
b....przez palce-okolicznik...
c.....jak wół do karety-okolicznik...
d....jak kolano-okolicznik...

3.wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych z poprzedniego zadania.

jakby co to są to zadania z książki ,,Gramatyka i stylistyka" z WSiOP I klasa i są to zadania:7/119,10/120,11/120

pozdrawiam:)

2

Odpowiedzi

2010-03-17T18:49:06+01:00
1. Z niecierpliwoscia czekalem na wiadomosc od brata.
2. Sprobuje naprawic rower za zgoda brata.
3. Lepiej pojdzmy w inne miejsce.
4. Od trzech godzin nie moge sie do ciebie dodzwonic
5. Spoznilismy sie z powodu opoznienia pociagu.
6. Po poludniu pojde zrobic zakupy.
7. Jesli ci nie przejdzie natychmiast dzwon po pogotowie.

2. a.sprowadzic na manowce - okolicznik miejsca
b. patrzec przez palce - okol. sposobu
c. pasuje jak wol do karety - okolicznik (sposobu - nie jestem pewna)
d.lysy jak kolano
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-17T19:03:00+01:00
A.(jak ? w jaki sposób?)
Z niecierpliwością czekałem na wiadomość od brata.
b.(mimo co? mimo czego?)
Spróbuję naprawić rower mimo braku jedno narzędzia.
c.(gdzie? dokąd? którędy?)
Lepiej pójdźmy do kina.
d. (kiedy?jak długo?)
Od wczoraj nie mogę się do Ciebie dodzwonić
e.(dlaczego? Z jakiego powodu?)
Spóźniliśmy się ponieważ uciekł nam autobus.
f. (w jakim celu? po co?)
Po południu pójdę do biblioteki wypożyczyć książke.
g.( pod jakim warunkiem?)
Jeżeli będziesz widział że ktoś miał wypadek natychmiast dzwoń po pogotowie.

2.sprowadzić na manowce-miejsca
patrzeć przez palce-sposobu
pasuje jak wół do karety- przyzwolenia
łysy jak kolano - sposobu

sprowadzić na manowce-sprowadzic na złą drogę
patrzec przez palce- patrzeć i nie dostrzegać wszystkiego, patrzeć pobłażliwie
pasuje jak wół do karety-gdy w ogóle coś do siebie nie pasuje
łysy jak kolano- bez pieniędzy
7 4 7