Ile wynosi szybkosc czlowieka mieszkającego w Gdańsku wzgledem układu odniesienia,w którym Ziemia wykonuje ruch wirowy. Propmień Ziemi wynosi 6400km,a szerokość geograficzna Gdańska wynosi 54stopnie20minut.


za rozwiazanie 200[kt;))))

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-27T08:34:23+01:00
R=6400 km
α = 54⁰20'
t=1doba = 24h
v=?

szerokość geograficzna to kąt zawarty między płaszczyzną równika a promieniem Ziemi poprowadzonym z danego punktu na jej powierzchni. Czyli promień Ziemi R tworzy kąt α z odległością r Gdańska od osi wirowania.
Zatem cos α=r/R -> r= R* cos α
Gdańsk przesuwa się w ciągu doby: s=2*Π*r (taki jest obwód Ziemi na szerokości geogr 54⁰20')
czyli v=s/t
v= 2*Π*r /t
v=2*Π* R* cos α / t
v=2*3,14*6400 * 0,583/24
v≈976,33 km /h.
2 3 2
2009-10-27T08:40:09+01:00
DANE:
R=6400 km
α = 54⁰20'
t= 24h

SZUKANE:
v=?

Rozwiązanie:

Jeżeli promień Ziemi R tworzy kąt α z odległością r Gdańska od osi wirowania. To r= R* cos α

Gdańsk przesuwa się w ciągu doby:
s=2*Π*r (taki jest obwód Ziemi na szerokości geogr 54⁰20')

v= 2*Π*r /t

v=2*Π* R* cos α / t

v=2*3,14*6400 * 0,583/24
v≈976,33 km /h.

Odp.: Szybkość wynosi 976,33 km na godzinę.

:))
3 2 3
2009-10-27T10:05:02+01:00
Dane: szukane:
v= ?
R=6400 km
α = 54⁰20'
t= 24h
r= R* cosα
s=2*Π*r
v= 2*Π*r /t
v=2*Π* R* cosα / t
v=2*3,14*6400 * 0,583/24

v≈976,33 km/h
1 1 1