Odpowiedzi

2010-03-17T19:00:06+01:00
Zajmował się on pisaniem kronik.Nie zostawił on po sobie duzo informacji wiemy jednak że pochodził z francji.Żył w czasach bolesława II krzywoustego
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-17T19:00:26+01:00
Pierwszy kronikarz działający na ziemiach polskich, autor Kroniki polskiej, (łac.) Cronicae et gesta ducum sive principum Polonorum.

Autor najstarszej kroniki polskiej w języku łacińskim. Przypuszczalnie francuski benedyktyn. Prawdopodobnie napisał swoją kronikę z pomocą kanclerza Michała Adwańca i biskupa Pawła na dworze Bolesława Krzywoustego 1113-1116.

Duże walory literackie i poznawcze, forma wzorowana w znacznej mierze na tzw. gestach, opowieściach o czynach rycerskich, należących do epiki dworskiej. Głównym bohaterem jest Bolesław Krzywousty, a także jego rycerze i wojownicy. Kronika składa się z trzech części i obejmuje dzieje Piastów od czasów bajecznych do 1113.

Zwolennik silnej władzy królewskiej, opowiedział się po stronie Bolesława Śmiałego w jego sporze z biskupem Stanisławem. Dzieło zawiera też wstawki wierszowane. Wydane po raz pierwszy 1749 w Gdańsku.


2010-03-17T19:01:09+01:00
Garll Anonim-był pierwszym kronikarzem na ziemiach polskich,był autorem Kroniki Polskiej. Nadworny pisarz Bolesław III Krzywoustego.